Philips Design Tour: een Augmented Reality tijdreis


Door Dewi Louhenapessy
Leestijd ± 2 minuten
  • 2 december 2017

De Philips Design Tour neemt bezoekers van het Philips Museum mee op een tijdreis, waarbij de ideeën achter al die iconische producten aan de hand van een tablet met augmented reality functionaliteit ontdekt kunnen worden. De tour gaat van de eerste grafische posterontwerpen van Louis Kalff uit 1925, via tijdloze designklassiekers naar de Philips-oplossingen van vandaag. Zelf de tour doen? Dat kan voor €5,- per persoon voor het huren van de iPad en een geldig entreebewijs voor het Philips Museum.

(verhaal loopt door onder de foto)

 

Directeur van het museum, Olga Coolen, stelt dat de profilering van Eindhoven als designstad veelal verband houdt met de ontwikkeling van design bij Philips. Zo was Louis Kalff, een van de belangrijkste designers van Philips, tevens mede-oprichter van de Design Academy. Maar hoe vertel je een verhaal over de geschiedenis van design bij Philips? Volgens Coolen was het simpel: “Philips is een digitale company dus laten we het vertellen op een digitale manier”.

Augmented Reality

De Philips Design Tour is ontwikkeld in samenwerking met Studio Louter, waarbij gebruik is gemaakt van de ‘Augmented Reality’-tool ARKit. Deze tool maakt het mogelijk om ruimten uiterst nauwkeurig in kaart te brengen en die op realistische wijze te voorzien van virtuele voorwerpen. Daarnaast maakt ARKit het mogelijk om complete virtuele ruimtes te creëren en daar met een iPad doorheen te bewegen.

Door de extra laag ‘werkelijkheid’ die AR toevoegt, ontstaat in feite een nieuw, virtueel museum in het fysieke museum. Interactie ontstaat in de vorm van spellen en virtuele ruimtes waar je doorheen kunt wandelen. Sergio Derks, conservator van het Philips Museum: “Zo kunnen we bezoekers haast spelenderwijs verleiden om in de rijke designwereld van Philips te stappen. De Design Tour leidt bezoekers bijvoorbeeld langs art-deco radio’s, een MRI-behandelkamer en het futuristische Philips Paviljoen uit 1958.”

Philips design van nu en de toekomst

Volgens Sean Carney, Chief Design Officer van Philips, is design essentieel in Philips’ patient centric approach. “Aan de hand van Ambient Technology en Experience kunnen de gezondheidszorg en het leven van mensen wereldwijd verbeterd worden.” Design is volgens Carney een denkproces door middel van co-creatie. Zo wordt bij Philips gewerkt met een multidisciplinair designteam, waarbij bijvoorbeeld ook antropologen en psychologen betrokken zijn. Een voorbeeld van dit soort innovatief design: uGrow, een app van medische kwaliteit voor het bijhouden van de ontwikkeling van je baby, die data combineert en optimale richtlijnen en omstandigheden geeft voor het voeden en opvoeden van je kind. Gevolg daarvan is dat ook de levens van de ouders makkelijker wordt gemaakt.

Meer informatie over het Philips Museum of de Philips Design Tour is te vinden op: www.philips-museum.com.

Foto’s: © Philips Museum