‘Programmeren moet extra taal in onderwijs worden’


Door Milan Lenters
Leestijd ± 4 minuten
  • 16 mei 2017

Technologische ontwikkelingen volgen elkaar in steeds rapper tempo op. Het ene systeem is nog niet uitontwikkeld of er staat alweer een nieuwere en snellere versie klaar. Het gaat zelfs zo snel dat menselijke kennis achterblijft. Het is daarom noodzaak om programmeren en coderen meer aandacht te geven in het onderwijs. Verschillende bedrijven uit de Brainport regio hebben hun schouders onder een lespakket gestoken dat begin september op het Christiaan Huygens College van start gaat. Gisteren kreeg het Huygens Lyceum de eerste Micro:Bits, die onderdeel van het programma zijn, uitgereikt.

Digitaal analfabetisme brengt de bv Nederland in gevaar
Johan de Groote —
NXP

Johan de Groote van NXP -NXP is één van de bedrijven dat het lespakket ondersteunt- vertelt over zijn missie om van programmeren een extra taal te maken in het onderwijs. “Tijdens een open dag op de TU/e, waar ik met mijn zoon was, hoorden we dat er pas in het tweede jaar aandacht werd besteed aan basale programmeertaal. Dan zijn de studenten 18-19 jaar, dat is veel te laat. Dat heeft me echt verbaasd.” Er zijn volgens hem te veel digitale analfabeten en als de komende generatie niet meer leert programmeren brengt dat Nederland in gevaar. “Het gaat dan vooral om security, want stel je voor dat het intellectuele eigendom van een bedrijf als NXP wordt gestolen, dat kost deze regio flink wat banen. Dat moeten we ten alle tijden zien te voorkomen.”

Het gebrek aan kennis komt door de Groote omdat men rond de jaren negentig verwachtte dat basale programmeer kennis overbodig zou worden. “De bedoeling was dat een universele taal het programmeren op machineniveau zou overnemen, maar toen de programmable logic controllers(PLC’s) steeds meer taken konden uitvoeren werd de noodzaak om kennis te hebben van basale programmeertaal niet kleiner, maar juist groter. Een omslagpunt is ook het Internet of Things, hiermee worden steeds meer apparaten verbonden aan het internet. En neem grote industriële bedrijven als Bavaria en Shell, zij maken allemaal op grote schaal gebruik van logisch programmeerbare eenheden. Hiervoor is het ontzettend belangrijk dat werknemers de basis knowhow beheersen.”

En dat is volgens hem niet altijd het geval. Een tijd terug liet hij een warmtepomp installeren en dat ging niet helemaal vlekkeloos. “Het is iets totaal anders dan een CV-ketel ophangen. Een warmtepomp werkt met kleppen die open en dicht gaan, dat moet allemaal op het juiste moment gebeuren. Maar als het programma dat de pomp moet aansturen slecht geschreven is, dan werkt het systeem gewoon niet goed. Ik sta er van versteld dat mensen die ervoor zijn opgeleid om zulke dingen te maken, niet over de juiste skills beschikken om het correct te laten functioneren.”

“De ontwikkelingen van nieuwe technieken, neem VR en AI, gaan op dit moment zo snel. Om bij te blijven moeten we meer investeren in technische vaardigheden. Anders worden wij straks subject van de techniek.” Daarom slaan o.a Philips, ASML, Deloitte en NXP de handen ineen met Jet-Net. Samen ontwikkelden ze een onderwijsprogramma dat in september wordt uitgerold op het Christiaan Huygens College. Jet-Net staat voor jongeren en technologie netwerk Nederland, het is een samenwerking tussen overheid, bedrijven en scholen. “In het lespakket gaan leerlingen werken met Micro:bit. Hiermee leren ze op een hele simpele manier coderen, als een soort puzzel. Als het niveau stijgt kan dit worden uitgebreid met Arduino of Rasberry pi. Hiermee hebben ze meer mogelijkheden om hun skills te verbeteren. Het gaat om logisch denken, if this then that. Door dit op jonge leeftijd al toe te passen wordt het onderdeel van hun denken, daar moeten we naartoe. Dit is een pilot, maar de bedoeling is dat meer scholen snel zullen volgen.”

“Het inzicht is nu dat er tussen 2020 en 2025 een nieuwe taal in het onderwijs bij moet komen, anders hebben we als Nederland een probleem. Ik heb er vertrouwen in dat dat gaat lukken, vanuit de media is er steeds meer aandacht voor. En ook in de Randstad worden meer projecten gelanceerd om iets te doen aan digitaal analfabetisme. Maar ook de landelijke politiek zal haar steentje bij moeten dragen. Wanneer dat gebeurt en deze paddenstoelen groot genoeg worden, dan wordt het ook mogelijk om de lespakketten landelijk uit te rollen.”

Naast de uitreiking van de eerste Micro:bits aan het Huygens Lyceum, werd gisteren ook een escape room gebaseerd op Micro:bit geopend. Door opdrachten op te lossen en de minicomputer goed te programmeren kunnen de kinderen zichzelf bevrijden. Deze escape room is nog heel de week te bezoeken.

Hoofdfoto: Tijdens girlsday op 13 april testte NXP al een onderdeel van het lesprogramma.


Milan Lenters

Kijkt soms met verbazing naar de vele verhalen die hier voor het oprapen liggen

> Bekijk alle artikelen van Milan

Geen reacties

Meld je aan of log in om te reageren