Author profile picture

Tien inspectieauto’s van de provincie Brabant krijgen een camera om de 560 kilometer provinciale weg in Brabant nauwkeurig te scannen. Dat gebeurt in het kader van de verkenning ‘Talking Maps’, dat de opgenomen data direct verwerkt in een High Definition (HD)-kaart die actuele informatie bevat voor zelfrijdende auto’s.

Doel van de proef is ervaren of inspectievoertuigen inderdaad als sensor kunnen dienen, hoe snel zij voldoende data verzamelen voor een goede kaart en of die kaart ook kan helpen bij het efficiënt beheren van de wegen. De proef duurt maximaal twee jaar en is een samenwerking van de provincie Noord-Brabant, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de bedrijven V-Tron en AND.

Christophe van der Maat (links)

Zelfrijdende auto’s zijn uitgerust met voertuigsensoren die continue informatie over de weg nodig hebben. Op basis van deze data weet de auto waar die zich bevindt, hoe die moet rijden en moet reageren in het verkeer. Gedeputeerde Christophe van der Maat: “Als provincie Noord-Brabant willen we de komst van de zelfrijdende auto mogelijk maken en liefst ook versnellen. Dat is ook de reden dat we onze inspectieauto’s beschikbaar stellen voor deze proef. Met de informatie op de kaarten kan een zelfrijdende auto bijvoorbeeld ook bij mist precies weten hoe de omgeving eruit ziet. Maar de HD-kaarten worden niet alleen gebruikt om autonoom rijden mogelijk te maken. Deze informatie kunnen wij als wegbeheerders mogelijk ook gebruiken om te zien of de verkeersborden goed op hun plek staan, of de wegbelijning nog voldoende van kwaliteit is, et cetera. Dit soort actuele informatie maakt dat we als wegbeheerders steeds efficiëntere keuzes kunnen maken voor het wegbeheer.”

Hugo van der Linde, CEO van AND: “Tot op heden was het verzamelen van dergelijke weginformatie en het vertalen van de data in de kaarten een tijdrovend en complex proces. Met deze techniek detecteert en interpreteert de camera vanuit de inspectie-auto alles wat het tegenkomt: verkeersborden, wegmarkering, snelheidsbeperkingen, aantal rijstroken, zebrapaden, putdeksels en andere objecten op de wegen. Die informatie wordt door AND direct vertaald in HD-kaarten waardoor de informatievoorziening sneller en veel gedetailleerder wordt.”

De verkenning met de HD-kaarten verloopt in meerdere fasen. Eerst worden de belijning en de verkeersborden nauwkeurig in kaart gebracht. Later volgt mogelijk andere weginformatie. De camera registreert alleen informatie over de weg. Er worden geen kentekens of andere weggebruikers gescand zodat de privacy van anderen niet in gevaar komt.