Author profile picture

UPDATE: de winnaars zijn bekend. Zie daarvoor het filmpje helemaal onderaan dit artikel

De Kazerne aan de Paradijslaan is een van de centrale plekken waar de Dutch Design Week zich half oktober elke dag zal afspelen. Maar ook buiten die negen dagen is de Kazerne niet alleen een restaurant en bar, maar zeker ook de plek waar designers elkaar ontmoeten en hun producten laten zien. Vandaar ook dat deze historische locatie voor Renault de ideale omgeving is voor hun jaarlijkse design awardprijs.

En dus streden begin september vier Eindhovense designersduo’s om de Renault Design Award. Hun opdracht: maak in 48 uur een lifestyle product. Renault filmde het hele proces en maakte hier vier YouTube-filmpjes van. Deze zijn vanaf 22 september ’15 te zien en in het laatste filmpje wordt de winnaar bekend gemaakt. Dit is de eerste aflevering:

De duo’s hadden als opdracht ‘een lifestyleproduct te ontwikkelen dat het leven eenvoudiger maakt’, zegt Jos van den Bergh, Manager Marketing Communicatie bij Renault. “Dat proces is vervolgens door Renaults social media agency Dorst & Lesser met een prachtige campagne in beeld gebracht. Daarbij komt ook de inspiratievolle locatie van de Kazerne heel mooi tot zijn recht.” Volgens Annemoon Geurts, eigenaar van de Kazerne, sluit de designfilosofie van Renault naadloos aan op die van Kazerne. Zij wil met design de wereld mooier maken.

“Verbinden, dat is mijn kracht en deze designwedstrijd is hier een mooi voorbeeld van.” Geurts ontmoette Renaults ‘Head of Design’ Laurens van den Acker twee jaar geleden tijdens de Dutch Design Week. Hij bezocht toen de voorloper van de huidige permanente Kazerne; destijds een pop-up restaurant, waar – ook toen al – eten, drinken en design bij elkaar kwamen. Ze raakten aan de praat en een paar maanden later vroeg ze hem of hij geïnteresseerd was in een labproject.

“Het toen aangedragen onderwerp paste niet in de strategie maar Renault Nederland was later wel op zoek naar een geschikte locatie voor de Design Award. Die is vervolgens in het Lab ondergebracht.” Kazerne Lab is de plaats binnen Geurts’ onderneming waar professionele creatieven met andere (economische) sectoren werken aan producten, inzichten en prikkels voor actuele vraagstukken.

Van Amsterdam naar Eindhoven

In 2013 organiseerde Renault deze wedstrijd voor het eerst. In Amsterdam met zes designers, die in een over acht weken verspreide wedstrijd een lifestyleproduct moesten ontwerpen gebaseerd op de designstrategie van Renault. Met de Dutch Design Week en de masteropleiding Automotive Design aan de TU/e, vindt Van den Bergh Eindhoven ‘een logische volgende keuze’.

Geurts selecteerde de vier designduo’s:

Alle ontwerpen, schetsen en prototypes die de vier duo’s hebben gemaakt, zijn tijdens de Dutch Design Week te zien in Kazerne.

De filmpjes zijn vanaf morgen, 22 september, te zien via: design.renault.nl.

De video van de finale: