Author profile picture

Van de 10.000 werknemers op de High Tech Campus in Eindhoven komen er ongeveer 6.000 met de auto naar het werk. Daarvan rijdt een gestaag groter wordende groep van zo’n tweehonderd mensen een elektrische auto. Een groep die de interesse heeft gewekt van verschillende hoeken in de zoektocht naar innovatie in elektronisch vervoer.

Verspreid over het terrein zijn inmiddels vijftig laadpunten geplaatst. Plastic kappen met een bungelende stekker. Voor het grootste gedeelte van de dag zijn ze bezet. Door medewerkers dat de auto acht uur laat staan, of bezoekers die binnen een uur of twee weer weg moeten.

Samenwerking met innovatie als doel, daar staan we voor op de campus, dat is ons ecosysteem.”

Samenwerking speelt sleutelrol
Enkele jaren geleden wekte die groep de interesse van energieleverancier Enexis en chipmaker NXP. Ze benaderden de campus, die een mogelijkheid zag te voorzien in een service naar huurders en bezoekers. De afspraak werd gemaakt om te experimenteren met slimme oplaadpunten.

Er werd besloten om deel te gaan nemen in het VIBe project en zo werd het deelproject ‘The world’s smartest grid’ opgericht, waarbij ook Driessen Autogroep , de TU-E en de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM) meededen in het project op de High Tech Campus.

Het is het doel om de auto's met de palen te laten praten.
Het is het doel om de auto’s met de palen te laten praten.

De projectpartners selecteerden daarop een leverancier : Greenflux, die de palen leverde. Afspraak bij die samenwerking is dat Greenflux universele software (open sources) ontwikkelt, waardoor de auto’s van verschillende fabrikanten met de palen leren praten. Die software wordt nu ontwikkeld en uitgebreid met een app voor de gebruikers van de auto.

Eind 2015 zag Harrie Arends, Operations Manager op de High Tech Campus in Eindhoven, erop toe dat de volgende dertig punten geplaatst werden op het terrein. Als toevoeging op de twintig laadpunten, die geplaatst waren in 2014. Kosten per oplaadpunt: ca. 3.000 euro. Die investering komt deels vanuit de campus zelf, en deels vanuit overheidssubsidie.

Duurzaamheid
Het plaatsen van de palen past wat dat betreft in het idee van ‘Smart Mobility’, gericht op innovatie in elektronisch vervoer en in een breder plaatje van duurzaamheid op de High Tech Campus. Dat sinds de oprichting al ongeveer vijftig miljoen euro investeerde in de ontwikkeling van duurzame projecten.

De communicatie tussen auto en paal is een grote stap in het innoveren van die sector. “Waar we naartoe willen is dat de auto aan het laadpunt kan vertellen of die er de hele dag staat of slechts een uurtje”, zegt Arends. “Het energiebedrijf kan daar dan op reageren door meer stroom naar het ene punt te sturen dan het andere.”

Met name tijdens piekuren kan dat interessant zijn voor het stroomverbruik. “Je kan je voorstellen dat iedereen die hier om negen uur aankomt om te werken, zijn auto aan zo’n paal hangt. De stroomleverancier kan daar nu mee leren omgaan en de stroom proberen te doseren, er hoeft niet de hele dag evenveel stroom verdeeld te worden.”

Een droomplaatje binnen dat idee is volgens Arends een app, waarbij de auto thuis een seintje geeft aan de parkeergarage op de campus en er vast een plekje uitgezocht wordt om te kunnen parkeren.

Ecosysteem
“Ook AVP (Automated Valet Parking) is een interessante feature om te gaan gebruiken.” Auto’s krijgen hierbij een systeem ingebouwd waardoor zij bij plaatsing voor de parkeergarage automatisch ingeparkeerd worden in een parkeervak. “De programma’s daarvoor staan nog in de kinderschoenen, maar dat zit er in de komende tien tot twintig jaar wel aan te komen”, zegt Arends.

De winst voor de campus zit hem deels in de uitbreiding van de faciliteiten en deels in een bijdrage aan imago, volgens de Operations Manager. “De palen zijn hier gekomen door de samenwerking tussen vijf partijen uit vijf verschillende hoeken. Dat soort samenwerking met innovatie als doel, daar staan we voor op de campus, dat is ons ecosysteem.”