Slimmer Leven Huis toont zorg van de toekomst


Door Milan Lenters
Leestijd ± 5 minuten

Hoe ziet de zorg er in de toekomst uit? Welke rol speelt technologie hierin? En kun je met technologie ook zorg voorkomen? Dat staat centraal in het Slimmer Leven Huis dat op 17, 18 en 19 mei op het 18 Septemberplein in Eindhoven waar ongeveer tien zorginnovaties aan het grote publiek worden getoond.

E52 licht er hier alvast drie innovaties uit.


Sports and Technology

Sports and Technology is een netwerkorganisatie die zich niet richt op het ontwikkelen van zorg innovaties, zoals veel andere innovaties in het Slimmer Leven Huis dat wel doen. “Maar bewegen en een gezonde leefstijl houden je wel weg bij de dokter”, vertelt Harmen Bijsterbosch. “Sports and Technology is een innovatiecluster, dat partijen helpt met informatie, begeleiding en netwerk op het gebied van sport en vitaliteit.”

In het Slimmer Leven Huis tijdens de Dutch Technology Week zijn er verschillende sportinnovaties te zien. Bijsterbosch: “Daniek van den Burg heeft voor haar studie Industrial Lifestyle Studies een concept ontwikkeld om jongeren meer te laten bewegen. Het is een beetje een kruising tussen Pokemon Go en Foursquare. Ze worden via een app uitgedaagd om verschillende challenges te voltooien en kunnen hun eigen challenge toevoegen die anderen dan weer kunnen voltooien. Het is heel erg actief en competitief en daagt jongeren uit om in beweging te komen.” Van den Burg presenteert in het Slimmer Leven Huis het concept met verschillende visuals, de app is nog niet ontwikkeld. “Daarover zijn we nu met verschillende partijen in gesprek. Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan de gemeente Eindhoven, omdat veel van de challenges in de openbare ruimte plaatsvinden. Maar ook een goede app-bouwer is hiervoor nodig.”

Een andere sportinnovatie die te bewonderen is, is SmartGoals. Bij PSV wordt het gebruikt in de jeugd, spelers moeten bij het goaltje scoren waar het licht gaat branden. Maar het kan ook worden gebruikt om een parcours uit te zetten. “Het doel van SmartGoals in het Slimmer Leven Huis is om te laten zien dat het met technologie heel goed mogelijk is om mensen in beweging te krijgen.” legt Bijsterbosch uit. “Het is bijvoorbeeld ook toe te passen in een verzorgingshuis waar ouderen met hun rollator door de oplichtende poortjes lopen, dat is uitdagender en leuker dan gewoon rondjes lopen.”


Pillo Games

Pillo is een spelcomputer met een kussen als controller. Een kussen? “Ja, door te draaien, schudden of het kussen te knuffelen, speel je een game”, vertelt Ard Jacobs, hij is de bedenker van Pillo. “Alle spelletjes zijn gericht op samenwerken, je speelt niet tegen elkaar maar met elkaar.” Deze startup richt zich op scholen en buitenschoolse opvang. Want daar is volgens Jacobs een groeiende vraag naar. “Zonder geweld en op een leuke, verantwoordelijke en toegankelijke manier. Pillo is actiever dan traditionele consoles want het is meer dan voor een scherm op kleine knopjes drukken. Kinderen moeten samenwerken om levels uit te spelen. Minister Asscher van Sociale Zaken heeft onlangs een plan van 21 punten gepresenteerd voor de kinderopvang waarin een belangrijk punt is dat kinderen meer moeten leren samenwerken. Dat is precies wat Pillo doet op een laagdrempelige manier.”

Een ander aspect van Pillo is dat het door iedereen te bedienen is: “Om op een kussen te drukken of ermee te zwaaien, heb je geen bijzonder fijne motoriek nodig. Dat maakt het voor iedereen toegankelijk.”  Het kussen beschikt over een zogenaamde slider, die niet alleen – zoals een normale knop- detecteert of iemand erop drukt, maar ook hoe hard er wordt gedrukt. Het software/hardware bedrijf ziet in de toekomst nog meer toepassingen voor Pillo. “Zo hebben we verschillende trials gehad met fysiotherapeuten. De uitkomst was heel positief, mensen die een lange revalidatie volgden, waren even niet bezig met de pijn en hun oefeningen die ze moesten doen. Maar met het halen van levels, dat bood ze veel afleiding.”

Maar voorlopig richt Pillo zijn pijlen vooral op scholen en buitenschoolse opvang, omdat de meerwaarde hier het sterkst naar voren komt. “Maar achter de schermen blijven we ontwikkelen en zoeken naar nieuwe toepassingen.” In het Slimmer Leven Huis kunnen bezoekers op twee Pillo speelstations spelen, ook zal er iemand van Pillo uitleg geven over de verschillede spelletjes en werking van de console.


GoCiety

Gociety ontwikkelt oplossingen voor ouderen die nog zoveel mogelijk uit het leven willen halen. Het zijn apps die ouderen in staat stellen meer verbonden te zijn met de wereld om hen heen. “De interface is super simpel en moet zoveel mogelijk aansluiten bij de interesses van de gebruiker. Voor de één kan dat Wordfeut spelen met vriendinnen zijn en voor de ander is op de hoogte blijven van de familie belangrijk.” vertelt Frank Verbeek van GoCiety. Ook detecteert de smartphone-interface wanneer een oudere valt. “Een val kan het leven van een senior van de één op de andere dag veranderen. Van onafhankelijk naar hulpbehoevend. Helaas valt één op de drie ouderen eens per jaar.”

Verbeek doet met GoCiety meer dan alleen detecteren. Zo hebben ze een programma ontwikkeld waarmee de kans op vallen wordt verminderd. “De app houdt bij hoe actief iemand is, hoe snel hij loopt en hoe symmetrisch dat gaat. Als iemand achteruit gaat -dat is goed te zien omdat de app continu meet- krijgt hij speciaal voor hem geselecteerde oefeningen. Deze zijn gebaseerd op de otago-methode en verlagen de val kans met zo’n 35%. Juist die preventie-factor vinden we heel belangrijk.” Als voorbeeld geeft Verbeek een Rotterdams echtpaar dat vorig jaar om het leven kwam, als eerste de vrouw en later de man die haar probeerde te helpen. “Ongelooflijk, zeker in deze tijd waar met technologie – die niet eens duur hoeft te zijn- alles mogelijk is.”

Maar dan moeten ouderen wel massaal aan de smartphone en dat is een probleem. “Nee dat geloof ik niet”, gaat Verbeek ertegenin. “Ouderen die het zien vinden het geweldig, maar ze hebben het zelf nog niet nodig is dan de reactie. Het gaat om het accepteren van ouder worden. Neem Max hij is 93 en vond dat het iets was voor oude mensen. Nu hij er gebruik van maakt kan hij niet meer zonder.” Max’ dochter woont in Amsterdam, ze bellen wel. Maar door de afstand zien ze elkaar weinig. “Het werkt twee kanten op, Max blijft op de hoogte van het leven van kleinkinderen en dochter. Max’ dochter maakt zich minder zorgen omdat ze precies kan zien hoe actief haar vader is.”


Milan Lenters

Kijkt soms met verbazing naar de vele verhalen die hier voor het oprapen liggen

> Bekijk alle artikelen van Milan

Geen reacties

Meld je aan of log in om te reageren