Author profile picture

Altijd gedacht dat mobiliteit iets is om van A naar B te komen? Fout! Mobiliteit is niets minder dan een basisbehoefte. De exacte omvang daarvan is trouwens al hetzelfde sinds de prehistorie, weet Carlo van de Weijer. “Eén uur en zes minuten per dag. Of je nu snel of langzaam gaat, een mens wil gewoon een uur en zes minuten onderweg zijn. Met welk vervoermiddel dan ook.”

Van de Weijer leidt het cluster Smart Mobility aan de TU/e en is daarnaast ook werkzaam bij TomTom. Vandaag nam hij deel aan het mobiliteitsdebat bij de opening van de Dutch Technology Week.

Eén uur en zes minuten dus. Het is volgens Van de Weijer handig om die tijd zo slim mogelijk te besteden en al snel komt het gesprek dan op de zelfrijdende auto. “Tja, de zelfrijdende auto. Al sinds 1917 denken we dat die er over twintig jaar is, maar eerlijk gezegd zijn de signalen de laatste jaren wel wat sterker geworden.”

En toch zou het nog wel eens een tijdje kunnen duren, zegt hij. Niet omdat de techniek het niet aankan of de mens het niet accepteert, nee, het is het onvermogen van zo’n zelfrijdende auto om de wet te overtreden dat hem dwars zit. “Je moest eens weten hoeveel verkeersongelukken we als mens kunnen voorkomen door af en toe de wet te overtreden. Zo’n autonoom voertuig mag de wet niet overtreden en kan dat dus ook niet. Dat is een serieus probleem.”

Van de Weijer ziet in Helmond, dankzij de automotive campus, de hoofdstad van alle smart mobility ontwikkelingen. Hier moet je zijn als je zicht wilt houden op de next steps in mobility. Maar hoe weten we eigenlijk wat de consument op dit vlak wil hebben? “Nou, die consument weet eigenlijk zelf niet wat hij wil, dus het is niet erg zinvol dat rechtstreeks te vragen. Maar we kunnen, zoals ook Ad van Berlo zegt, samen aan de slag. En sommige zaken liggen nogal voor de hand. Over niet al te lange tijd is de auto inherent schoon en veilig. En nog een stuk goedkoper ook. Dat wil iedereen, lijkt me.”

Maar dan nog, tussen wat iedereen wil en wat iedereen doet ligt een wereld van verschil, anders zouden we niet ook nu al elke dag met z’n allen in diezelfde file staan. Van de Weijer is optimistisch. “Straks liggen de alternatieve oplossingen zo voor de hand dat je wel een enorme sukkel moet zijn om dat niet te zien.”

Op de foto: Carlo van de Weijer tweede van rechts