Sociale Top in Eindhoven: ‘Niet over, maar met mensen praten’

Inclusieve Stad

Van het Catharinaziekenhuis tot de maatschappelijke opvang Neos, van woningcorporatie Trudo tot zelfs de coffeeshop, een kleine vijftig organisaties in en net buiten Eindhoven openden de deuren maandag voor zo’n 700 ‘formele en informele leiders’ uit het sociaal domein om hen aantal dilemma’s voor te leggen en oplossingen uit te wisselen. De Sociale Top zorgde ervoor dat Eindhoven voor één dag het sociale middelpunt van Nederland was. Een voorzichtige conclusie van de top: weg met de systemen en luister naar mensen zelf. 

De deelnemers van de Sociale Top 2017 verspreidden zich maandag door de stad, te voet, per bus of met een leenfiets (overigens: daar zijn er nog twee van zoek). Ze maakten kennis met de organisaties in het sociale domein en dachten samen na over oplossingen voor problemen. Staatssecretaris Martin van Rijn (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) benadrukte bij de afsluitende bijeenkomst van de Sociale Top – een initiatief van de Rijksoverheid en de Vereniging Nederlandse Gemeenten – dat overheden maar eens moeten gaan luisteren naar mensen. ‘Niet de Haagse werkelijkheid als startpunt voor het beleid nemen, maar wat er in de praktijk gebeurt”, aldus Van Rijn en daarom zijn er initiatieven als de Sociale Top.

Dilemma’s
Bij de afsluitende bijeenkomst in het Klokgebouw kregen drie dilemma’s uit Eindhoven nog eens extra aandacht. Zo spraken de Top-deelnemers hun waardering uit over de Inclusieve Stad. Dilemma: Hoe verbeteren we vroeg signalering van schulden? Oplossing: Maak een netwerkkaart met sleutelfiguren in de wijk:

Stichting Neos stelde de vraag ‘Hoe zorgen we samen met cliënten voor een veilige, duurzame en zelfstandige thuiskomst in de maatschappij?’ Geesje Liebregts vertegenwoordigde Neos bij de presentatie ‘s avonds en sprak grote (Eindhovense) bedrijven aan. “Bedrijven zouden tien procent van wat zij uitgeven aan expats moeten vrijmaken voor andere doelgroepen”, zoals de (ex-)cliënten van Neos. “Van expats naar impats”, voegde Van Rijn toe, die daarmee het idee niet direct van tafel veegde.

Ook de Belastingdienst kreeg veel ‘stemstickers’. “Hoe vang je als Belastingdienst het proces af dat mensen met schulden, al dan niet bij de Belastingdienst zelf, steeds verder in de problemen raken.”  De dienst zou bijvoorbeeld de schulden al vroeg moeten signaleren en meer in contact treden met bijvoorbeeld de gemeente.

E-mental health
Professor Heleen Riper gaf maandagavond een korte presentatie over e-mental health, de online behandeling van mensen met psychische problemen. “Daar zijn wij in Nederland al erg goed in”, zegt Riper (ze is te volgen op Twitter). Met het project Kenniswijk was Eindhoven bijna twintig jaar geleden één van de pioniers met online dienstverlening en mede daardoor is e-mental health over enkele jaren even effectief als face-to-facebehandeling.  

Geef een reactie