Sport eXperience ís ervaringen delen


Door Corine Spaans
Leestijd ± 5 minuten
  • 14 april 2017

Het was de vierde keer dat ze het programma voor sportstart-ups draaiden, de mannen van Sport eXperience. Elke dinsdag kwamen de afgelopen vijf weken, vijf startups, bij elkaar. Ze bogen zich over de eigen plannen maar vooral ook over die van de andere deelnemers. Tijdens de laatste bijeenkomst vertelden de over gebleven startups aan E52 wat ze leerden en hoe ze verder gaan.

“Eigenlijk waren er zes aanmeldingen”, vertelt Arno Hermans, die anderhalf jaar geleden startte met een acceleratorprogramma specifiek voor sport start-ups. Maar uiteindelijk startten er vijf. “De Ierse startup, Think Biosolustion, zag op het laatste moment af van deelname. Ze lieten net per e-mail weten volgende maand een custom made programma met ons te willen doen.”

Ook was er na de tweede bijeenkomst een afvaller: Reprosports uit Aalten. Hun idee voor een scheenbeschermer die zich aanpast aan de voetballer, bleek na kritisch bevragen door de coaches van Sport eXperience en de overige startups geen levensvatbaar product. “Cheap failure noem ik dat”, zegt Hermans, “Uiteindelijk scheelt zo’n besluit heel veel geld. Je kan er beter nu achter komen dan na vele investeringen. Een moedig besluit.”

"Echt te gek hoe sommige dingen ineens op het juiste moment komen.”
Menno Van Pelt - Deen —
Swim Games

Van de overige vier zijn er twee die de komende maanden “hopelijk” kunnen lanceren. “Hopelijk want er moet wel iemand zijn die wilt betalen”, vertelt Menno Van Pelt – Deen, founder van Swim Games. Hun product is een LED scherm dat naast het zwembad staat en een camera boven het water die de zwemmende kinderen filmt en op direct op scherm zet.

Zijn idee om met games het aantal bezoekers aan een zwembad te verhogen, ontstond tijdens zijn promotie onderzoek, vijf jaar geleden. Hij zocht samen met studenten van de TU/e en Fontys naar een manier om jongeren in beweging te krijgen. “Games zijn leuk en zwemmen is blessurevrij en een goede match om jongeren in beweging te krijgen.”

Drie jaar lang verkenden ze allerlei mogelijkheden om zwemmen leuker te maken, vertelt Van Pelt – Deen. “Het leukste bleek een ‘bommetje’. En toen bedachten we dat het heel gaaf zou zijn om je eigen bommetje te zien.” Ze ontwikkelden een camera waarmee je onder water een vertraagde opname van je eigen bommetje kunt zien. Daar koppelden ze een spel element aan: de jongeren mochten zelf bepalen wie het mooiste bommetje had gesprongen. “Hierdoor gingen kinderen wel 10 – 15 keer springen, ze waren ongemerkt veel in beweging en ze bepaalden zelf het spelelement.”

Van Pelt – Deen bedacht dat dit een antwoord op het teruglopend aantal bezoekers van zwembaden kon zijn. “Door het spelelement willen de kinderen terug komen.” Dus besloten hij, Rob Tieben, waarmee hij het promotieonderzoek deed, Mark van Kuik, game producer Lapp, en Luuk Waarbroek, ontwikkelaar en ontwerper Napalmtree, het op de markt te brengen. “Maar daar hadden we hardware voor nodig, een waterdicht scherm dat de beelden kon laten zien. En die zijn moeilijk te vinden. Ik weet nog dat ik op een woensdag zei ‘dit gaat hem niet worden’. En een dag later belde VDH, dat ze ons twee jaar geleden op een symposium hadden gezien en een waterdichtscherm hadden ontwikkeld. Echt te gek hoe sommige dingen ineens op het juiste moment komen.”

Als academicus was Van Pelt – Deen gewend om te presenteren over zijn onderzoek, maar zijn ‘vage ontwerptermen’ sloten niet aan bij de doelgroep. “Verkopen is duidelijk iets anders dan onderzoek doen. De afgelopen sessies heb ik geleerd concreet en duidelijk te maken waar onze kwaliteit ligt.” Ook verschoof hij van gemeentelijke zwembaden naar private resorts. “We hebben geld nodig en dat hebben gemeentelijke zwembaden niet, resorts wel. En bij die resorts zijn de zwembaden ook de helft van de tijd leeg.” Van Pelt – Deen gaat met de kennis die hij op deed zijn plannen aanscherpen en dan wil hij lanceren, “als er een investeerder is”.

Ook de Litouwse startup Forts Axis, hoopt de komende maanden een partner te vinden waarmee ze hun Corden op de Nederlandse markt kunnen brengen. Een product dat in Litouwen al wordt verkocht, vooral binnen de yogawereld. Het is een soort massagetool voor de wervelkolom. “Als je hier met je lichaamsgewicht op gaat liggen, kom je nog dieper bij je spieren dan bij een gewone massage”, vertelt Andrey Popov, CIO. “Corden biedt alle sporters de mogelijkheid om rugproblemen te voorkomen of te verlichten. Een paar minuten en zo’n 10 keer per maand en je hebt geen problemen meer.” Van Pelt – Deen, die op 21-jarige leeftijd zijn rug brak, testte het vernuft ook uit en beaamt Popovs bewering: “Het was de beste en meest gruwelijke massage ooit. Het is gewoon nodig dat het hier op de markt komt.”

Popov nam deel aan het programma omdat ze de West-Europese markt op willen. Via Sport eXperience kwamen ze in contact met banken en ondernemers. Martin Stockman, coach bij Sport eXperience: “Dat ze een partner vinden is een kwestie van tijd. Ze zijn erg bescheiden maar ze krijgen niets dan positieve reacties. Binnenkort tekenen ze een contract in China.” Popov verbleef een maand in Eindhoven en leerde Engels. Iets waarvan hij vindt dat het nog beter moet: “Ik wil de boodschap ook in een verhaal kunnen vertellen.”

De overige twee deelnemers, SportAny en FreeSense Solutions zijn nog niet zover dat ze op korte termijn willen lanceren. Jophri Janssen van SportAny heeft een webapplicatie ontwikkeld waarmee sporters de mogelijkheid wordt geboden om zonder abonnement overal en nergens te kunnen sporten. “Ik leerde dat ik mijn boodschap moet aanscherpen: less is more. Ook heeft dit programma me geholpen met financiële vraagstukken en het leerde me dat je al in een vroeg stadium besluiten moet maken, zoals afscheid nemen van iemand of van een organisatie. Voor mij is de tijd van plannen maken voorbij, ik moet nu in actie komen. Ik ben er klaar voor.”

Voor Hermans zelf was het mooi te zien dat de startups elkaar constructief bevroegen en bekritiseerden. “Omdat ze zich allemaal op sportmarkt begeven, daagden ze elkaar echt uit. Het is altijd spannend om te zien of het daadwerkelijk gebeurd.” Ook kijkt Hermans alweer vooruit: “Begin volgend jaar gaan we met een aantal startups naar het hoofdkwartier van Under Armour in Baltimore. Net tijdens een skypegesprek besproken.”