Author profile picture

Dit is een serie over Startupbootcamp HighTechXL. Elk jaar beginnen tien jonge, innovatieve startups aan het accelerator-programma in Eindhoven. In drie maanden tijd gaan businessplannen overboord, leren teams elkaar opnieuw kennen, worden investeerders warm gemaakt en zien briljante ideeën het daglicht. Een kijkje achter de schermen van de broedplaats van de next big thing. Deel 2: medeoprichter Startupbootcamp Global en Amsterdam Patrick de Zeeuw

Patrick de Zeeuw_HijweegeHet interview met Patrick de Zeeuw gaat via Skype. In zijn kantoor op de Amsterdamse Zuidas zit hij achter zijn scherm. Al is-ie na twee zinnen weer weg als er een collega langsloopt die hij nog even moet spreken.

“Het is een beetje druk”, roept De Zeeuw vrolijk als hij weer terug in beeld is. Startupbootcamp Amsterdam is net verhuisd naar een nieuwe lokatie van 800m2 in het oude IBM pand aan de Zuidas. Deze week is de officiële opening.

Patrick de Zeeuw, ooit semi-professioneel snowboarder, besloot op z’n 25e toch maar iets met z’n studie management en internationale economie te gaan doen. Hij verhuisde van Eindhoven naar Amsterdam, begon aan een succesvolle carrière bij Endemol dat in 2000 werd verkocht aan het Spaanse Telefonica. De Zeeuw ging investeren in innovatieve bedrijven en zette vervolgens zijn eigen startup op.

Sinds 2010 is hij medeoprichter van Startupbootcamp Global en van Startupbootcamp Amsterdam. Wat zijn de belangrijkste lessen uit de startupwereld? En hoe kijkt hij aan tegen de ontwikkelingen in zijn geboortestad?

Contacten, kantoorruimte en cash

Het concept van Startupbootcamp is als volgt. Wie wordt geselecteerd voor het programma krijgt:

  • 3 maanden intensieve begeleiding + kantoorruimte (waarvan je na afloop nog eens drie maanden gebruik mag maken)
  • toegang tot een divers netwerk: ongeveer 150 mentoren en meer dan 300 investeerders en partners zijn betrokken bij het programma in Eindhoven
  • €15.000 per team

Tot zover de kale feiten. Wie met De Zeeuw praat, merkt dat het in de eerste plaats gaat om mensenwerk. “Het idee klinkt vaak super leuk op papier, maar blijkt dan in de praktijk niet zo veel waard. Veel startups komen er al doende achter dat hun plannen totaal niet werken. Dat geeft niet, veel succesvolle producten zijn juist vanuit een heel ander idee vertrokken. Denk aan YouTube, ooit bedoeld als online dating site, nu het grootste videoplatform in de wereld.” Maar belangrijk voor Startupbootcamp is dus dat potentiële teams dat proces van verandering aan durven te gaan. [expand title=” “]over de rol van het team schreven we eerder al in deel 1 van deze serie: de mentor[/expand]

Snelkookpan in Eindhoven

De Zeeuw zette in 2010 samen met drie andere partners Startupbootcamp Global op. De eerste editie vond plaats in Kopenhagen, vervolgens breidde het programma zich uit naar negen steden wereldwijd. “Jaarlijks krijgen we zo’n honderd aanvragen voor nieuwe accelerators”, vertelt De Zeeuw. Maar net als bij de potentiële startups is ook hier de selectie streng. Guus Frericks en Eric van den Eijnden, de oprichters van het programma in Eindhoven, benaderden Startupbootcamp Global halverwege 2012. Ze zagen kansen voor een startupprogramma gericht op hardware.

Er gingen driekwart jaar van gesprekken aan vooraf, maar het was eigenlijk wel vrij snel duidelijk: Eindhoven hoorde in het rijtje thuis. En de HighTechCampus was de plek om die startups tijdelijk te huisvesten. Het programma in Eindhoven richt zich inmiddels op acht thema’s:

  • Internet of Things
  • Advanced Materials
  • Advanced Robotics
  • Autonomous and Near-Autonomous Vehicles
  • Energy Storage
  • 3D-Printing
  • Renewable Energy
  • Lifetech-Medtech

Nederland testland

Verschillen tussen de steden zijn er. Volgens De Zeeuw is de kracht van Eindhoven het enorme netwerk aan technologische bedrijven. Waar veel startupprogramma’s zich richten op de ontwikkeling van nieuwe software, worden hier nog echt fysieke producten gemaakt. Een innovatieve drone, een piepkleine sensor om mijnen op te sporen of een high-tech handschoen voor gaming.

En leerpunten voor de regio? “Eindhoven zou nog sterker kunnen worden op het gebied van marketing, sales en communicatie”, denkt De Zeeuw. Iets waar men in Amsterdam over het algemeen sterker in is.

Maar genoeg over Amsterdam en Eindhoven. De Zeeuw ziet vooral de kracht van Nederland als geheel. Een prima proeftuin voor innovatieve bedrijven. Hij noemt Nederland een “tech-savvy market”, een plek waar mensen makkelijk omgaan met nieuwe technologische producten. En gezien de bescheiden grootte van ons land, ook een plek waar je als startup niet enorm onderuit gaat als iets niet blijkt te werken. En slaat je product aan? “Dan zit je zo in Engeland of Duitsland met een afzetmarkt van 80 miljoen mensen.”

Managers gezocht

Startupupbootcamp Global bestaat nu vijf jaar. Vorig jaar is het bedrijf uitgeroepen tot het beste startupaccelator-programma van Europa. What’s next? De Zeeuw vertelt over een probleem waar veel startups op een gegeven moment tegenaan lopen: als het eenmaal goed gaat, heb je snel extra mensen nodig en die zijn lastig te vinden. De Zeeuw heeft het onder andere over de rol van een ‘care taker’ in het team. Als je met z’n vieren of vijven bent, red je het allemaal nog wel. Maar als een startup opeens groeit naar vijftien man is het cruciaal om iemand aan boord te hebben die het team goed kan managen.

Alleen, waar vind je die? “Meestal niet in de corporate wereld”, is de conclusie. “We zoeken ondernemers pur sang, maar wel met voldoende ervaring op dit terrein. Tot nu toe blijkt het lastig die snel te vinden. We gaan ze daarom zelf trainen.” Eind dit jaar gaat de ‘Academy’ van start, een trainingsprogramma dat een pool aan ondernemend talent moet opleveren en waaruit de teams van Startupbootcamp snel kunnen putten.

De synergie eruit peuteren

Het netwerk van Startupbootcamp wordt steeds meer een factor van belang. Zo’n 250 startups hebben het programma nu doorlopen. Bij al deze ondernemingen werken in het totaal een paar duizend mensen. De Zeeuw en zijn collega’s blijven ook na het programma betrokken bij de teams. Sowieso omdat Startupbootcamp in ruil voor de kennis, contacten en middelen een aandeel van acht procent in de startups ontvangt. Ook omdat het juist al die slimme, ondernemende mensen bij elkaar zijn die het programma steeds beter maken. De Zeeuw enthousiast: “wij peuteren de synergie eruit”. En weg is-ie weer.

Deel 1 van deze serie over Startupbootcamp HighTechXL: #de mentor