STORM laat de wereld potentie van elektrisch rijden zien


Door Milan Lenters
  • 11 augustus 2016

Nog drie dagen en dan vertrekken de studenten van het TU/e team STORM voor hun 80-daagse tour om de wereld. De motorfiets – STORM Wave – waarmee ze rijden, is volledig elektrisch. Zondag wordt vanaf het 18 septemberplein het startschot gegeven, ambassadeurs Rick Nieman en Jan-Peter Balkenende zijn aanwezig om de studenten uit te zwaaien. Het team is er klaar voor.

“Het wordt onderhand tijd dat we gaan”, grapt teamwoordvoerder Bas Verkaik. “De laatste puntjes worden nu nog op de i gezet. We kijken allemaal ontzettend uit naar de reis.” Vandaag werkt het team nog een laatste training af met het konvooi waarin ze zullen rijden.

STORM WAVE4-min

“We reizen met twee motoren en nog een hele rits aan materiaal: reserve accu’s en onderdelen. En natuurlijk gaan alle technische mensen die de motor moeten repareren als er iets kapot gaat, ook mee. Dit moet allemaal goed worden getraind en voorbereid.” De elektrische motor is volledig opgebouwd uit verwisselbare onderdelen. “24 verschillende accu pakketten. Deze zijn aan te passen aan het terrein en de wensen van de rijder. Overdag zullen we de accu’s verwisselen met de volle die we bij ons hebben en ’s nachts worden ze opgeladen. Dat kan gewoon via een normaal stopcontact.” aldus Verkaik. Onderweg slapen de studenten bij universiteiten, bedrijven en mensen die zich online hebben gemeld bij de studenten. Ook zullen zij hier hun accu’s voor de volgende dag opladen.

Handelsmissies
In de tachtig dagen op de motorfiets zullen de studenten 40000 km afleggen. De eerste dag laden ze hun accu’s op in München en van daaruit gaan ze door naar Oostenrijk. Tijdens hun tocht vertellen de studenten overal waar ze komen over de mogelijkheden van elektrisch rijden. Ook staan er drie handelsmissies gepland: twee in de VS en één in Shanghai. “Wat deze studenten doen is geweldig, zij zetten Nederland op de kaart als het gaat om innovatie”, vertelt Ellen Hiep. Zij is verantwoordelijk voor de organisatie van de handelsmissies.

Groepsfoto (1)-min

De missies worden georganiseerd in samenwerking met Brainport, de consulaten van de landen, Coast to Coast (een Amerikaans-Nederlandse samenwerking over eMobility), RVO en verschillende bedrijven die betrokken zijn bij STORM. “Dit is echt een uitgelezen kans om bedrijven over heel de wereld te laten zien wat er mogelijk is met eMobility. Er staan verschillende bedrijfsbezoeken, conferenties en andere evenementen op het programma. De studenten vertellen hun verhaal en de partners van STORM kunnen laten zien wat zij hebben gedaan, een ideale vorm van internationale matchmaking en netwerken.” Naast alle lezingen over elektrisch rijden, wordt het breder getrokken. “Het gaat niet alleen over eMobility, maar ook over smart rijden, of big data. Colombus heeft de Amerikaanse Smart City Challenge gewonnen, dus hier hebben we het over smart cities. Dat kan voor een heleboel bedrijven interessant zijn.”

Hier het volledige programma.

Voorsprong
Ook voor de studenten is het een unieke kans meent Verkaik: “iedereen van ons heeft sowieso een jaar studievertraging of meer, maar wat je hier voor terugkrijgt qua ervaringen en inzicht in het bedrijfsleven is het meer dan waard. Ik denk dat als je in een studententeam hebt gezeten, je een voorsprong hebt.” Of de studenten verwachten iets aan de handelsmissies over te houden? “Het zou natuurlijk heel erg gaaf zijn als een groot bedrijf de motor overneemt en in productie wil nemen, maar daar gaan we niet vanuit. We gaan gewoon overal enthousiast ons verhaal vertellen en zien wel wat er gebeurt.”

Universiteit
Het is niet de eerste keer dat er handelsmissies worden georganiseerd rond een trip van een studententeam, het werd al eerder gedaan met Stella in Amerika. “Dat leverde veel publiciteit op van lokale media, maar ook veel bedrijven reageerden enthousiast.” vertelt Hiep. Momenteel zijn er zo’n tien studententeams actief bij de TU/e. Woordvoerder van de TU/e Barry van der Meer laat weten dat de universiteit het niet voor de publiciteit doet. “Het is niet dat wij vooraf bedenken hoe we zoveel mogelijk naar buiten kunnen treden. Het begint bij de studenten, zij hebben een droom. In dit geval de wereld rond in 80 dagen met elektrische energie. Dat faciliteren en supporten wij. Zij voeren het grotendeels zelfstandig uit. En tuurlijk, vergroot zo’n handelsmissie je zichtbaarheid en profiteren wij er als universiteit indirect van. Misschien in de vorm van nieuwe contacten of het beeld dat in de media ontstaat. Of misschien wel nieuwe studenten, maar dat is heel erg moeilijk meetbaar.” Maar dat is volgens van der Meer niet het hoofddoel van de TU/e. “Het gaat erom dat de studenten hun droom kunnen realiseren.”

Zondag is het evenement live via een stream te volgen.

Er zijn nog geen reactie op dit artikel↓

Milan Lenters

Kijkt soms met verbazing naar de vele verhalen die hier voor het oprapen liggen

> Bekijk alle artikelen van Milan