Author profile picture

Wat moet er met de skate- en bmx-hal op Strijp-S? Volgens de stedenbouwkundige plannen moet het oude fabriekspand van Philips plaats maken voor woningen, maar Jack Hock van Trudo ziet dat niet zitten. Zijn oplossing: de hal laten staan en er woningen overheen bouwen.

In de fabriekshal, die ligt tussen gebouw Anton en het Klokgebouw, zijn nu onder andere Area 51 Skatepark en 040 BMX Park gevestigd. De hal zou eigenlijk al gesloopt moeten zijn om plaats te maken voor een woontoren met onderin technologie- en mediamuseum Volt. Eind 2013 zag een van de initiatiefnemers voor het museum, Beeld en Geluid, geen heil meer in dit plan. Nadat het Hilversumse museum zich terugtrok, ging er ook voorlopig een streep door de plannen voor de woontoren. Daarmee werd ook de sloop van de fabriekshal uitgesteld.

Strijp-S te gelikt
Jack Hock, als bestuurder van Trudo verantwoordelijk voor de ontwikkeling van Strijp-S, wil nu de fabriekshal behouden en opknappen. “Ik vind het onze plicht die hal te laten staan. Er is op Strijp-S al te veel gesloopt. Als we niet uitkijken wordt het te gelikt. In zo’n gebied moet je rafelranden behouden. Het gebouw stelt architectonisch niets voor. Maar het is wel een oude Philipshal die toch een zekere charme heeft”, aldus Hock.

Daarom wil Hock nu het pand laten staan en opknappen, zodat de skaters en bmx’ers op Strijp-S kunnen blijven. “Die tak van urban sport heeft zich nu helemaal gesetteld hier, het is echt een toevoeging voor Strijp. Die moeten we zien vast te houden.”

Om toch ook aan het stedenbouwkundige plan te voldoen, heeft Hock nu het plan opgevat om woningen boven de fabriekshal te bouwen. Drie bouwlagen met appartementen moeten op een constructie komen die als een brug over het skatepark en de bmx-hal komt te liggen. Hock: “Als je op het Ketelhuisplein zit, kijk je tegen de hal aan en zie je twee strips in de lucht met daarop drie lagen appartementen.”

Het Kraanspoor in Amsterdam. Foto: Ilonamay/Wikimedia Commons
Het Kraanspoor in Amsterdam. Foto: Ilonamay/Wikimedia Commons

Kraanspoor Amsterdam
Inspiratie voor het ambitieuze plan is het Kraanspoor in Amsterdam, waar Hock eerder bij betrokken was. Het Kraanspoor werd gebruikt om schepen te laden. De kraan is verdwenen en op de betonnen constructie staat nu een groot kantoorgebouw. Het grote verschil met Hocks plan voor Strijp-S is echter dat de Eindhovense appartementen niet op een bestaande constructie kunnen steunen.

De Trudo-directeur beseft dat het een ambitieus plan is, maar hij houdt wel van een uitdaging. “Anders wordt het gesloopt. Er zou dan een blok à la Sas-3 gebouwd worden. Dit vind ik veel spannender.”

Jack Hock is daarom nu aan het onderzoeken of het allemaal wel technisch en financieel mogelijk is. Hij heeft goede hoop dat hij het plan nog voor het einde van het jaar voor kan leggen aan VolkerWessels en de gemeente Eindhoven, de eigenaren van Strijp-S. Hock: “Het zou toch mooi dat ik daar eind volgend jaar kant-en-klare plannen voor heb klaarliggen en dat we begin 2017 die skatehal kunnen gaan opknappen. Dat zou toch fantastisch zijn.”

Area 51 wil blijven
Als de fabriekshal blijft bestaan, dan is dat goed nieuws voor onder andere de skatehal. Peter Verbeek, manager van Area 51, is blij met de plannen, als is hij nog wat voorzichtig. “We zullen wel zien. Over het algemeen zitten we wel op een lijn met Trudo, maar uiteindelijk zijn het VolkerWessels en de gemeente die beslissen.” Net als Jack Hock denkt ook Verbeek dat het een gemis zou zijn als de skaters en bmx’ers zouden verdwijnen op Strijp-S. “Als de urban sports weg zouden gaan, en Amaro met zijn restaurant ook nog, wat hou je dan nog over? Wij zitten hier in ieder geval prima.”