TU/e Contest komt onder vleugels van Innovation Space


Door Bart Brouwers
Leestijd ± 3 minuten
  • 16 januari 2018

TU/e Contest, een samenwerking tussen de TU Eindhoven, jongeren marketingbureau Soapbox en meer dan 20 toonaangevende bedrijven en organisaties uit de Brainport regio, gaat onder de vleugels van Innovation Space zijn vierde editie in. De TU/e Contest daagt studenten van de TU Eindhoven uit om hun innovatieve idee, prototype, businessplan of research project verder door te ontwikkelen binnen het netwerk van de TU/e Contest. Het netwerk bestaat uit bedrijven zoals ASML, Philips, Thermo Fisher Scientific, KPN, Medtronic, Océ, TBI en meer.

Lees hier alles over de voorbije edities van TU/e Contest

De TU/e Contest is zo vormgegeven dat studenten het netwerk rondom de TU/e Contest leren kennen, gekoppeld worden aan de juiste partnerbedrijven op basis van technische clusters en samen met coaches van deze partners hun unieke innovatie verder doorontwikkelen. Zo worden er chatsessies, training- en workshopdagen georganiseerd, kunnen deelnemers een businessplan uitwerken en worden ze optimaal klaargestoomd om de pitch van hun leven te geven tijdens het finale event op 22 mei in de Blauwe Zaal van de TU Eindhoven.

Lex Lemmens, Dean van het Bachelor College, is de founding father van de TU/e Contest: “We vinden het belangrijk dat onze studenten, naast hun studie, worden uitgedaagd om innovatief, creatief en ondernemend bezig te zijn. De TU/e Contest is hier uitermate geschikt voor”. In 2018 gaat de TU/e Contest verder onder de vlag van het nieuwe TU/e innovation Space. Isabelle Reymen, Scientific Director TU/e Innovation Space en zelf eveneens winnaar van een High Tech Piek Award, is verheugd over de mogelijkheden van de TU/e Contest: “Studenten krijgen de mogelijkheid om laagdrempelig kennis te maken met ondernemerschap en tegelijkertijd kunnen ze gemakkelijk in contact treden met het netwerk van businesspartners”.

In de voorbije edities zijn een aantal student-ondernemers uitgegroeid tot serieuze ondernemers. Zo won Willem Brekelmans met zijn team afgelopen editie de ASML Makers Award voor hun project ‘Ares Analytics’. “De TU/e Contest was voor ons een perfecte manier om bekend te worden bij businesspartners van deze innovatiewedstrijd. Hier ontvingen wij specifieke coaching van Thermo Fisher over hoe je betrouwbaar metingen kan uitvoeren. Nu worden we begeleid door een team van ASML in projectmanagement en het opzetten van een goed onderzoeksplan.”

Eline van den Haak won met haar project ‘Soil Optimizer’ de eerste editie van de TU/e Contest in 2015. De Soil Optimizer is een innovatieve bodemanalysator die boeren helpt om precies te bepalen hoeveel bemesting en chemicaliën nodig zijn om hun gewassen optimaal te laten groeien. “Ik heb heel veel bedrijfscontacten overgehouden aan mijn deelname aan de TU/e Contest en een mooie cheque, waardoor ik een vliegende start heb gemaakt met mijn bedrijf Haak Innovations”, zegt zij. Na het winnen van de TU/e Contest heeft Van den Haak onder andere ook de High Tech Piek Award gewonnen, stond ze in de finale van de Philips Innovation Awards en is ze in Silicon Valley geweest om haar product in de markt te zetten.

Inschrijven voor de competitie is mogelijk tot en met donderdag 12 maart 2018 via www.tuecontest.nl.

Bron: persbericht TU/e Contest

Foto: Bart van Overbeeke (TU/e Contest 2017)

Er zijn nog geen reactie op dit artikel↓

Bart Brouwers

Mede-oprichter en mede-eigenaar van Media52 BV, uitgever van e52.nl - @brewbart op Twitter.

> Bekijk alle artikelen van Bart