Author profile picture

De slimme auto is zuiniger, schoner, veiliger en goedkoper dan de huidige modellen. Om deze op korte termijn echt een kans te geven is er niet alleen een technische doorbraak nodig, maar ook enige bestuurlijke ongehoorzaamheid. Dat zegt Carlo van de Weijer, directeur Smart Mobility aan de TU Eindhoven, in een interview met het platform Nextmobilityhack van Brabantkennis. Het platform verzamelt informatie voor een hackathon rond slimme mobiliteit in oktober.

“Ik roep Brabant op om deze moderne technologie te omarmen”, zegt Van de Weijer. “Probeer eens met bestuurlijke ongehoorzaamheid af en toe vooruit te lopen! Dan pak je misschien eens een foute afslag, maar dat moet je ook gewoon durven. In Brabant is veel bedrijvigheid en kennis op het gebied van auto-elektronica die hierbij van pas kan komen, zoals bij NXP, Prodrive, TomTom, TASS International en TNO. De toegevoegde waarde in de automotive-industrie verschuift namelijk steeds meer naar de sterkte van deze regio. Er ontstaan allerlei nieuwe producten en diensten op het gebied van mobiliteit, zoals sensoren die waarschuwen bij botsingsgevaar of de app van Beamrz, die vraag en aanbod op het gebied van mobiliteit bij elkaar brengt.”

OV

Van de Weijer is geen fan van het Openbaar Vervoer, vooral omdat het veel te duur is. Voor het stadsvervoer ziet hij meer oplossingen in autodelen en de fiets. “Fietsers en auto’s kosten de overheid nauwelijks geld. Dit in tegenstelling tot het huidige openbaar vervoer, dat moet echt anders georganiseerd worden. In het huidige bussysteem rijdt er één keer een volle bus om de scholieren en studenten uit een dorp naar school te brengen, de andere vijftien keer rijdt-ie leeg, of misschien om tante Bep uit Boerdonk naar de markt te brengen. We moeten vraag en aanbod op een slimme manier aan elkaar koppelen. Daarmee kunnen we vooruit lopen op de realiteit die er toch aankomt.”

Düsseldorf

Ook treinen zijn geen oplossing, zegt Van de Weijer. “Het specifieke probleem met treinvervoer is dat infrastructuur heel duur is. Tussen Eindhoven en Düsseldorf wilde men een HSL aanleggen, dat kostte tien miljard. Zelfs met de meest positieve inschatting van het aantal reizigers kwam dat op ruim €100 per kaartje. Daar kun je ook een maand lang een private-leaseauto voor rijden.”

Tijdens een SingularityU-training vorige week, deelde Van de Weijer zijn berekeningen over de terugverdientijd van asfalt versus trein-infrastructuur. Lucien Engelen tekende op:

singularity logoTo our, certainly my, surprise, the costs of public transportation appear to be much higher than for instance cars and planes, as explained by Carlo van de Weijer (PhD). And with vehicles quickly becoming inherently safe and clean, classical public transport will face some difficult times. He foresees a huge role for “mobility as a service” where private lease, car- and ride-sharing services will offer a much better and cheaper alternative. He calculated replacing rail with asphalt would deliver a far better and cheaper option, and the replacement would have earned back within a year.