Author profile picture

Studententeam TU/ecomotive heeft vandaag zijn vierde auto gepresenteerd: Lina. De eerste auto ter wereld die gemaakt zal worden een bio‐composiet. Het volledige chassis, carrosserie en interieur zijn vervaardigd uit bio‐based materialen. De auto weegt slechts 310 kilo en is daardoor extreem efficiënt; tijdens de Shell Eco‐Marathon Europe 2017 in het Queen Elizabeth Olympic Park te Londen moet dat de doorslag gaan geven. In deze elektrische stadsauto kunnen vier personen plaatsnemen.

De grootste trend in de huidige Automotive industrie is het efficiënter maken van auto’s. Hoewel dit een goede ontwikkeling is, brengt dit een negatieve trend met zich mee, zo concludeerde het team. “Autofabrikanten kiezen steeds vaker voor lichtgewicht materialen zoals aluminium en koolstofvezel om een lichtere, en daarmee efficiëntere, auto te produceren. Echter, kosten aluminium en koolstofvezel vijf tot zes keer méér energie om de vervaardigen dan staal, het materiaal dat ze vervangen. Dit heeft als gevolg dat de energie die wordt bespaard tijdens het rijden wordt besteed aan het produceren van de auto. Daarnaast zijn deze materialen nauwelijks recyclebaar.”

Bio-based is beter

Quinten Oostvogel, team manager, legt uit waarom het design zo belangrijk is:

“The trouble is that even though cars these days are becoming more efficient, the way they’re produced is not. Car manufacturers are using light materials like carbon fiber and aluminum more often, which is great, because it means the cars become lighter and more efficient. But the downside is that these materials need extreme amounts of energy for manufacturing. For example, it takes five times more energy to produce carbon fiber than it does to produce steel.”Quinten Oostvogel, Team Manager TU/ecomotive

TU/ecomotive maakt voor hun chassis gebruik van een samenstelling van een bio‐composiet en een bio‐plastic. Het bio‐plastic, ook wel PLA, wordt in honingraat structuur toegepast als kernmateriaal en is volledig vervaardigd uit suikerbieten. Daaromheen worden bio‐composiet platen geplaatst. Dit bio‐composiet is gemaakt op basis van vlas, een plant die ook in Nederland verbouwd wordt. Het bio‐composiet is qua sterkte/gewicht ratio vergelijkbaar met het bekende glasvezel maar dan op duurzame wijze vervaardigd. Ook de carrosserie is op basis van vlas.

De aandrijflijn van Lina is elektrisch. Energie komt uit modulaire accupakketten. Hiermee worden twee DC‐motoren aangedreven. Haar vermogen is 8kW en hiermee kan zij een snelheid van 80 km/h bereiken.

Niet alleen het materiaal waar Lina uit gebouwd is, is innovatief maar ook haar High‐Tech features. Zo beschikt Lina over NFC technologie in de deuren zodat de auto ontgrendeld kan worden m.b.v. je telefoon of een pasje. Dit met het oog op de toepasbaarheid van Lina in car‐sharing platforms, waarbij meerdere gebruikers meerdere auto’s, of Lina’s, kunnen delen.

Lina zal te zien zijn op de Shell Eco‐Marathon van 25 tot en met 28 mei in Londen. Van 5 tot en met 9 juni is Lina op verscheidene locaties in Nederland te zien.

Lees meer over Lina op ons Engelstlige platform