Tweede Sport Business Day in Philips Stadion


Door Corine Spaans
Leestijd ± 3 minuten

“Wat wij doen is een laagdrempelige entree in het buitenland creëren voor sportstartups”, vertelt Arno Hermans een van de oprichters van Sport eXperience. Eerder dit jaar legden ze contacten in Ierland, Italië en Milaan en ze versterkten hun samenwerking in Denemarken, waar ze voor de tweede keer een acceleratieprogramma draaiden. Op 9 november organiseert Sport eXperience de Sport Business Day, net als vorig jaar fungeert het Philips Stadion als toneel.

“We zijn echt aan het pionieren omdat andere incubatie- en acceleratieprogramma’s vaak niet verder kijken dan de landsgrens. Dat zien we in de sport. Berlijn is bijvoorbeeld vooral Duits en in Parijs zit ook een programma voor sportstartups maar dat is weer vooral voor Frankrijk. Sport eXperience zoekt niet de concurrentie op maar wil juist aanvullen en de juiste mensen bij elkaar brengen. Onze kernwaarden zijn onafhankelijkheid, informeel en matchmaking is daar een logisch vervolg op.”

"We valideren door te doen of het werkt"
Arno Hermans —
Founder Sport eXperience

Tijdens de Sport Business Day is er de ‘Sports Tech World Cup’. Het is een wedstrijd voor sportstartups die zij samen met N3xt Sports uit Silicon Valley organiseren. Ook N3xt Sports wil sportstartups wereldwijd aan elkaar verbinden. Hermans ontmoette een van de founders tijdens een Innovation Summit in Parijs. N3xt had toen al een wedstrijd uitgeschreven in Scandinavië maar wilde ook de rest van Europa bereiken. En daar kon Hermans hen wel bij helpen en zo ontstond in Parijs het idee voor de pilot. Want dat is ook een overeenkomst, net zoals Sport eXperience, willen ze leren door te doen en te ervaren hoe het werkt, vertelt Hermans. “Er ligt geen strak plan hoe verder. We valideren door te doen of het werkt.”

Dat er animo was voor de Sports Tech World Cup bleek wel uit het aantal aanmeldingen. Startups uit 17 verschillende Europese landen meldden zich aan. “Uit Polen kwamen er bijvoorbeeld 3, uit Zwitserland een stuk of 8, uit Nederland 10, Engeland 2.” Uiteindelijk zijn er 15 geselecteerd en zij mogen voor een kleine groep van onder meer investeerders uit de Verenigde Staten en Rusland, hun pitch doen. Dat gebeurt in de kleedkamer van PSV. Hermans: “We hoorden terug van investeerders dat ze niet naar de show willen komen. Ze willen juist interactie, vragen kunnen stellen, ze willen niet in het publiek zitten met tweehonderd mensen.” Aan het eind van de dag wordt de winnaar bekend gemaakt en die krijgt een bedrag van € 3.500. Er doen Nederlandse (5), Zwitserse (4), Deense, Engelse, Poolse en Duitse startups mee.

Wethouder Staf Depla, van economische zaken, opent de dag. “Dat gebeurt heel informeel, we hebben contact met de Nederlandse Base- en Softbalbond en het damesteam wil graag naar de Olympische Spelen in 2020. We proberen met de wethouder te pitchen.” Ook komen er sprekers als John Peters van Sports & Fitness Industry Association (SFIA) die de laatste sportcijfers uit de VS laat zien, Juan Hinestroza van de Cornell University in New York en Pauline van Dongen vertellen over slimme materialen. En sportfilosoof Claudio Tamburrini geeft een inkijk over het veranderen van de regels in de sport, waar ondernemers dan weer op kunnen inspelen, legt Hermans uit. En de gehele dag zijn er 20 verschillende innovaties te zien, waaronder ‘Interactive Squash’, gamification van squash, je kan bijvoorbeeld darten terwijl je squasht.

“Het is een rijk gevuld programma, misschien wel iets te. Maar dat merken we vanzelf.” Hermans wil het vooral informeel houden, iets wat volgens hem heel goed werkt. “Op 3 oktober organiseerden we een Sports Dinner in Eindhoven, waar zo’n 50 mensen op af kwamen. Twee uur na de sprekers was de helft er nog, dat is voor mij een bevestiging dat het werkt.”

Kijk voor het volledige programma hier.

Inschrijven kan hier.