VanBerlo op de CES: Dag 3


Door Gastauteur
Leestijd ± 3 minuten
  • 12 januari 2018

Eric Biermann (Design & Development Director bij VanBerlo) en Bram Hendriks (Sr UX Designer bij VanBerlo) bezoeken de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas. In een dagboek delen ze hun visie en ervaringen op ’s werelds grootste verzamelplaats voor innovatieve producten. Vandaag deel 3, door Bram Hendriks.

Door Bram Hendriks, Sr. UX Designer at VanBerlo

Lees hier al onze artikelen over CES 2018

Inderdaad, we zijn er nog steeds! Dit zijn de hoogtepunten van dag drie in Sin City.

Byton

Elektrisch rijden
De CES voelt aan als een autoshow: het wordt gedomineerd door volledig elektrische conceptwagens, ‘connected’ voertuigen en zelfsturende technologie. Xpeng, een Chinese autofabrikant, onthulde een SUV met een gigantische voorruit en een op het dak gemonteerde camera, waarmee je je momenten op de weg kunt delen. De Chinese start-up Byton presenteerde een niveau 4-conceptwagen, die wordt geleverd met een enorm 49-inch dashboard display en gezichtsherkenning om de deuren te openen. Het is niet alleen een auto, het is een “digitale lounge” met naar binnen draaiende stoelen om de interactie tussen de passagiers te verbeteren. Door de gebruiker centraal te stellen in alles wat ze doen, wil Byton van ‘miles’ ‘smiles’ maken.

Veel andere automerken presenteren ook op CES 2018. Om er een paar te noemen: Mercedes met zijn zelfrijdende Smart Vision EQ tweezitter; Ford en Domino’s Pizza demonstreren een zelfrijdende bezorgingsdienst; Nissan toont zijn agressieve, scherpe IMx en brain-to-vehicle tech; en Kia heeft een grote stand vol interactieve en VR-ervaringen om hun toekomstvisie te demonstreren.

CES 2018 – Day 3 [Robotics] from VanBerlo on Vimeo.

volocopter

Hoog in de lucht
Dit jaar gaat het bij de CES niet alleen om autonome voertuigen. Bedrijven als Bell Helicopter, Volocopter en Intel richten zich op de lucht. Bell Helicopter onthulde zijn autonome passagiersdrone – oké, alleen de cabine – ontwikkeld voor Uber’s stadsvliegdienst. Met een verticale start en landing (VTOL) kan de luchttaxi maximaal vier passagiers vervoeren en is ontworpen voor comfort en ontspanning. Met VR-headsets kun je al verschillende scenario’s van stedelijke vluchten ervaren. Volocopter en Intel presenteren de VC200. Het is als een enorme drone met 18 rotoren, die een hoge mate van veiligheid biedt op basis van de hoge redundantie van kritische componenten. Volocopter is een Duitse luchtvaartstartup en Intel levert de flight control technologie, de hersenen van de vliegende taxi. De VC200 zal in eerste instantie worden gelanceerd als taxidienst, tegen – naar beweerd wordt – concurrerende tarieven met die van een standaard taxirit in metropolitane gebieden.

Gangnam stijl
Natuurlijk is er geen CES zonder robots! Er zijn overal robots. Hoewel de meeste robots (naast de robot stofzuigers en de was- en vouwbots) zijn er echter vooral voor de lol. Veel robots zijn mensachtige servicerobots. Er zijn robots met dansbewegingen die direct uit de Gangnam stijl muziekvideo komen. Jibo is ontwikkeld door Cynthia Breazeal, directeur van de Personal Robots groep bij MIT Media Lab, en Luka is de robot voor beeldboeklezen. Er wordt gezegd dat de vriendelijk uitziende uil jullie kinderen weer interesse in boeken geeft. Een breed scala aan medewerkers staat klaar om ons te ondersteunen bij het bestellen van eten en drinken, en we zijn er helemaal van overtuigd dat de indrukwekkende tafeltennisrobot van Omron een fantastische aanvulling zou zijn op ons nieuwe kantoor!

En oh, hoe zit het met AR? Nou, we probeerden een grote verscheidenheid aan augmented reality brillen. Maar tot nu toe – afgezien van de stemgestuurde AR Smart Glasses van RealWear – voelt de ervaring nog steeds een beetje onhandig aan. Maar je weet het nooit…. Laten we afwachten wat CES 2019 zal brengen!

CES 2018 – Day 3 [Vehicle Tech] from VanBerlo on Vimeo.