VDL: België moet Nederland achterna met e-bussen


Door Bart Brouwers
Leestijd ± 2 minuten
  • 11 februari 2018

Dat de VDL-fabriek voor elektrische bussen in het Vlaamse Roeselare staat, is nog geen garantie voor een snelle verspreiding van dit duurzamere vervoer over België. Peter Wouters, managing director bij VDL Roeselare, maakt zich in een uitzending van de VRT zorgen over de Belgische situatie. “Vlaanderen hinkt nog altijd achterop. Een omslag vergt politieke moed.”

Bij VDL Roeselare staan 100 elektrische bussen klaar om geleverd te worden aan Connexxion in Noord-Holland. Het gaat om de grootste order van e-bussen in West-Europa, waarmee Eindhoven voorlopig niet meer prat kan gaan op de grootste vloot e-bussen. VDL Roeselare, onderdeel van de VDL Groep met hoofdvestiging in Eindhoven, heeft er enkele jaren geleden voor gekozen om alle ontwikkelingen toe te spitsen op elektrische bussen. “Dat vergt grote ontwikkelingskosten en investeringen in technologie”, zegt Peter Wouters bij de VRT. “Maar het werpt zijn vruchten af.”

Volgens Wouters is de verklaring voor het verschil tussen de buurlanden simpel: in Nederland mag vanaf 2025 geen enkele nieuwe bus van het openbaar vervoer nog vervuilende stoffen uitstoten. Vanaf 2030 geldt dat zelfs voor alle bussen die rondrijden. “Het is heel opvallend dat er in Wallonië, Brussel en Vlaanderen voor gekozen is om naast dieselbussen de komende jaren nog te gaan rijden met hybride bussen”, zegt Wouters. “Er lopen een paar kleine proefprojecten in Vlaanderen en Brussel. Maar daarmee lopen we heel sterk achter op Scandinavië en Nederland.”

Wouters vindt dat de politiek daar een rol in heeft. “Zij stippelen het beleid uit voor busmaatschappij De Lijn. Als ik hen daarover hoor spreken, gaat het heel vaak over budget en besparingen en nog te weinig over de mogelijkheden die de technologie biedt om snel te evolueren naar bussen die niets meer uitstoten. Dat besef is in Nederland veel sterker aanwezig.”

Een deel van de verklaring zit daarmee in de kosten, die vooralsnog hoger zijn dan voor dieselbussen. Wouters verwacht dat dat verschil rond 2020 zal omslaan in een voordeel voor elektrisch vervoer. Daarbij moet hij wel lijdzaam toezien hoe de e-busmarkt heel snel vanuit China bepaald wordt.

Er zijn nog geen reactie op dit artikel↓

Bart Brouwers

Mede-oprichter en mede-eigenaar van Media52 BV, uitgever van e52.nl - @brewbart op Twitter.

> Bekijk alle artikelen van Bart