Author profile picture

E52 is de 4000 artikelen gepasseerd (hoera!). Rode draad in al die stukken (veel tekst en foto’s, steeds meer bewegend beeld en af en toe een podcast) is innovatie. Niet voor niets hanteert E52 de slogan “Your Sneak Preview of the Future“. In de begindagen stond met grote letters op de muur van het redactielokaal: Niet wat gisteren gebeurde maar wat morgen relevant is. Ook daar hebben we ons goed aan weten te houden, zo blijkt uit de lijst van 4000.

Maar wat scoorde nu het allerbeste in die 2,5 jaar van ons bestaan? Vooral de vergezichten blijken het goed te doen. Tot de verbeelding sprekende plannen waarvan we ons – terecht of niet – direct afvragen hoe reëel deze in werkelijkheid zullen zijn. Een metronetwerk onder de stad, een kabelbaan tussen centrum en Strijp-S, een iconisch schip langs de A2 bij Veldhoven, de mogelijke transformaties van Strijp TQ en de VDMA, en de enorme ambities voor het Stationsplein: ze haalden allemaal de top-10.

Nog even nagenieten? Dat kan, want ons archief blijft vanzelfsprekend toegankelijk. Deze week passeert de complete top-25 de revue. Vandaag plek 25-21.

 

25: DIFFER en Fontys werken samen: Energie is een belangrijk, wekelijks terugkerend thema voor E52. Vaak in de vom van artikelen over smart mobility (veel elektrisch rijden, bijvoorbeeld via Amber, Lightyear en Solar Team Eindhoven) en zonne-energie. Dit artikel gaat over een voorgenomen samenwerking tussen een nieuw Fontys-lectoraat en het kennisinstituut DIFFER. Doel daarvan: schone, circulaire brandstoffen maken uit duurzame energie en uit ‘afvalstoffen’ als water, koolstofdioxide en stikstof.

 

24: ABN Amro begint in eigen huis met een nieuwe startup accelerator: Econic. In nauwe samenwerking met het team van High Tech XL startte ABN AMRO een jaar geleden op de Vestdijk het innovatiecentrum Econic. Het project, dat weliswaar in het pand van de bank zetelt maar daar organisatorisch buiten staat, begon met zeven ABN-startups en 4 initiatieven van buiten. Doel is om de deelnemende initiatieven zich in alle vrijheid (en dus niet gebonden aan de strikte regels die voor een bank gelden) te laten ontwikkelen.

23: De voors en tegens van een station bij Eindhoven Airport. Om het vliegveld beter te ontsluiten, is het plan om op termijn een nieuw station in Acht te bouwen. Maar hoe nuttig is dat eigenlijk? Jeroen Alting von Geusau, directeur van Regio Zuid bij NS, heeft zijn twijfels of een station bij Acht aantrekkelijk wordt voor reizigers van Eindhoven Airport, zo zei hij in maart 2015. “Het nieuwe station ligt nog steeds ongeveer acht kilometer van Eindhoven Airport”, legt Alting von Geusau uit. “Het is de vraag of we er de reiziger mee helpen. Uiteindelijk heeft die meer aan een intercity dan een stoptrein.”

22: Ontbijten in Eindhoven: hoe laat mag dat eigenlijk? Niet elk artikel op E52 gaat rechtstreeks over innovatie. Soms heeft het meer te maken met het creëren van een cultuur die innovatie kan faciliteren, bijvoorbeeld door de naar Eindhoven verhuisde internationals op hun gemak te stellen. Inclusief een buiten-de-deur-ontbijtoptie.

21: Google’s digitale werkplaats doet als eerste Eindhoven aan. Dat vonden we een gevalletje ‘logisch’. Als je dan toch een digitale werkplaats start, dan moet dat natuurlijk in Eindhoven zijn. Bijna twee jaar geleden hadden we als stad dan ook de primeur voor een initiatief dat geleidelijk over heel Europa wordt uitgerold.

Morgen tellen we verder af, met aandacht voor plek 20 tot en met 16.