Verglazen gaat op scholen niet vanzelf


Door Pieter Hendrikse
Leestijd ± 2 minuten

Pieter Hendrikse beziet “Vanaf De Hovenring” de gebeurtenissen in en soms ook buiten Eindhoven. Hij doet dat zowel vanuit zijn eigen expertise (onderwijs, sociaal/cultureel domein) als in een vrije rol.

" Volgens de Eindhovense wethouder Depla dreigen we over een digitaal karrenspoor te gaan hobbelen."

Verglazen komt bij de meesten van ons niet voor in de dagelijkse vocabulaire. Toch wordt ons digitale toekomstgemak in belangrijke mate bepaald door al dan niet actief gebruik van dat werkwoord.

De Eindhovense wethouder Staf Depla wond zich onlangs terecht op over het uitblijven van overheidsbeleid rondom versterking van de landelijke glasvezelinfrastructuur. ‘Verglazing’ staat niet hoog op de politieke agenda.

Marktpartijen zien er niet veel heil in om stevig te investeren in de mogelijkheden tot veel extra dataverkeer via internet. Als gevolg daarvan gaan we achterlopen op wat er in de buurlanden gebeurt. Onze concurrentiepositie wordt verzwakt.

Diensten zoals Rijkswaterstaat en Waterschappen leggen intussen eigen netwerken aan. Particulieren en ondernemers hebben het nakijken. Onderwijs- en zorginstellingen komen er al helemaal niet aan te pas.
Volgens Depla dreigen we over een digitaal karrenspoor te gaan hobbelen. En uiteindelijk verzandt je dan. Zeker in onze Kempische contreien, zo weet ieder die wel ‘ns buiten de stad vertoeft.

Gas, water en licht komen sinds decennia tot ons. De overheid nam het initiatief deze nutsvoorzieningen voor eenieder bereikbaar te maken. Het dataverkeer via internet veronderstelt eenzelfde benadering. De (door)start tot ‘verglazing’ van het ganse land vraagt dan ook om een krachtige impuls vanuit den Haag. Er is sprake van een algemene nutsvoorziening, waarin de overheid een eigenstandige, pre-competitieve opdracht heeft. Exploitatie, onderhoud en wat dies meer zij kan vervolgens op de markt gebracht worden.

Op scholen wordt in toenemende mate gebruik gemaakt van moderne leermiddelen, computers, tablets en digiborden. Technologische ontwikkelingen vragen om een hoogwaardige digitale snelweg. Scholen dienen toegang te hebben tot betaalbaar en veilig internet. Maar weet dat op dit moment zo’n 60(!) procent van de scholen in het primair onderwijs geen toegang heeft tot toekomstbestendig internet.

Dat is echt van de gekke in een tijd dat mijn kleinzoon van 7 mij haarfijn en in no time zijn praktijk van nog sneller surfen op het web toont.

Begin dit jaar vroeg de PO-raad samen met andere onderwijsorganisaties en marktpartijen om een krachtig initiatief van de komende regering.

Het manifest ‘Nú investeren in onderwijs van morgen’ laat aan duidelijkheid niets te wensen over.En vorige week nog waarschuwde de Onderwijsraad dat het Nederlands onderwijs niet berekend is op de snelle technologische ontwikkelingen van deze tijd.

De stagnerende groei van de aanleg van glasvezelkabels is verontrustend. We willen onze kinderen weinig tot niets onthouden. Zeker niet indien hun leerprocessen beter, interessanter, flexibeler en rijker kunnen worden voorzien van boeiende inhoud en dito verwerkingsmateriaal. Verdere verglazing is daartoe een randvoorwaarde.

Staf Depla’s oproep tot Haagse daadkracht steun ik van harte. De lessen Maatschappijleer die ik hem ooit gaf blijken wederom van betekenis, zo verbeeld ik mijzelf dan ook nog. Opstekertje…!


Pieter Hendrikse

Pieter Hendrikse is columnist voor E52. Hij schrijft onder meer over onderwijs en het sociaal-/culturele domein. Klik op de link hieronder voor al zijn columns en een interview met deze columnist.

> Bekijk alle artikelen van Pieter

Geen reacties

Meld je aan of log in om te reageren