VR kennismakingssessies voor mkb bij de Effenaar


Door Bart Brouwers
Leestijd ± 3 minuten
  • 9 januari 2018

De Consumer Electronics Show (CES) in las Vegas is begonnen en zoals inmiddels al een paar jaren, spelen ook Virtual en Augmented Reality daar weer een grote rol. Een van de geëxposeerde producten is streaming VR. Intussen begint Eindhoven zelf ook een steeds sterkere positie in te nemen op het gebied van VR en AR. Om het bedrijfsleven – met name mkb – daar van mee te laten profiteren, beginnen de Effenaar en Brainport Development dit jaar een project om regionale bedrijven kennis te laten maken met deze vooruitstrevende technologieën.

De sessies in de Effenaar zijn kosteloos dankzij de bijdragen van de Metropoolregio Eindhoven (MRE), de Effenaar, Brainport Development en diverse regionale bedrijven.  De VR/AR-kennismakingssessies, de Reality Check genoemd, duren ongeveer twee uur en worden begeleid door een onafhankelijke ervaren adviseur. Zo kunnen bedrijven in een private setting, met behulp van relevant advies, goed ervaren wat de mogelijkheden van VR en AR kunnen zijn voor diens betreffende branches. Na afloop hebben de bedrijven meer begrip en draagvlak binnen hun teams gekregen en inzicht in mogelijke vervolgstappen voor de organisatie. Bijvoorbeeld hoe je met Virtual en Augmented Reality een machine kunt repareren met hulp op afstand, nieuwe gebouwen, producten of machines kunt ontwerpen, marketing kunt inrichten en/of trainingen kunt geven.

Volgens Ruud van Iwaarden, bedrijfsadviseur en programmamanager bij Brainport Development, associëren veel bedrijven VR en AR nog – ten onrechte – met gaming. “Terwijl er echt heel interessante bedrijfskundige toepassingen mogelijk zijn, die vaak ook makkelijker toe te passen zijn dan gedacht.” Hij noemt verbetering van de human machine interface (relatie tussen mens en machine), servitisation (onderhoud machines; een groeiend verdienmodel voor hightech bedrijven) op afstand (dus niet meer nodig om voor onderhoud naar internationale klanten te reizen) en virtualisatie van design als mogelijke toepassingen.

Van Iwaarden benadrukt dat dergelijke mogelijkheden geen toekomstmuziek zijn. “Deze innovatiegolf gaat zó snel, dat je er als (hightech) bedrijf echt bewuste keuzes in moet maken. Concurrenten, in Nederland en in het buitenland, zitten ook niet stil en voor je het weet, loop je achter de feiten aan. Doel van de Reality Check is niet zo zeer dat bedrijven ‘iets moeten’ met AR en VR, maar om ze in ieder geval daarover een goed doordachte stelling te laten innemen. Daarvoor hebben ze de juiste kennis en ervaring nodig en dat bieden we ze met dit project.” Volgens hem is de Effenaar als locatie onontbeerlijk voor dat specifieke doel: “Zonder die unieke en toegankelijke ruimtes, beschikbare apparatuur en hoeveelheid bezoekers kunnen we niet de ervaring bieden die nodig is.”

Kruisbestuiving
Voor de Effenaar zelf is het ook een meerwaarde om door middel van dergelijke projecten kruisbestuiving tussen bedrijven en de muziekwereld te creëren. “Muzikanten bieden inspiratie vanwege de vrijheid waarmee ze nieuwe technologie toepassen en het bedrijfsleven heeft juist de power om innovatie door te ontwikkelen. Dat maakt het tot stand brengen van connecties tussen die twee werelden interessant”, aldus directeur Jos Feijen. “Daarnaast is het een goede manier om de ruimtes in het pand ook overdag te vullen.” Ook hij beaamt dat het belangrijk is om in de voorhoede te lopen met technologische vooruitgang. “Maar het is lastig om daar op een laagdrempelige manier mee kennis te maken. De magie van een poppodium kan daarin het verschil maken. Dat brengt toch een andere sfeer met zich mee. Hier ervaar je de vrijheid om iets nieuws te beleven.”

Smart Venue
Vanuit die invalshoek wil de Effenaar, als Smart Venue, meer activiteiten aanbieden op het gebied van nieuwe technologie om andere doelgroepen buiten de avonduren aan te trekken. “Zo werken we samen met studenten van Fontys Hogescholen en de TU/e aan verschillende projecten, die we een paar keer per jaar presenteren in de Effenaar. Zij voegen ook al vaker interactieve elementen toe aan feesten”, vertelt Feijen. “Uiteindelijk willen we een permanent fieldlab worden voor dit soort ontwikkelingen. Voor zowel muzikanten als voor bedrijven. Waarom alleen beperken tot onze primaire doelgroep? We hebben de ruimtes en de apparatuur en we bevinden ons middenin een hightech ecosysteem, dus het is een logische stap.”

Aanmelden voor de sessies kan via Brainport Development

Bron: persbericht Brainport Development

Er zijn nog geen reactie op dit artikel↓

Bart Brouwers

Mede-oprichter en mede-eigenaar van Media52 BV, uitgever van e52.nl - @brewbart op Twitter.

> Bekijk alle artikelen van Bart