WDE: Embassy of Climate Action


Door Milan Lenters
Leestijd ± 3 minuten
  • 24 oktober 2017

Nieuw dit jaar tijdens DDW is het World Design Event (WDE), een internationaal design platform dat designers over heel de wereld uitnodigt om mee te denken hoe over hoe de wereld er volgens hen in de toekomst uitziet. Met lezingen, testlabs en zeven verschillende ‘Embassies’ worden kennis, ideeën en oplossingen gedeeld.Iedere Embassy kijkt op een andere manier naar de stad en zijn gebruikers, maar overal staat de toekomst centraal.

Vandaag neemt E52 een kijkje bij de Embassy of Climate Action in het Klokgebouw. Deze ambassade wordt gehost door What Design Can Do (WDCD), een internationaal platform dat met design verandering wil brengen. Ze richten zich vooral op maatschappelijke thema’s. De centrale vraag die zij bezoekers deze week willen stellen: hoe kan design ervoor zorgen dat mensen de gevolgen van klimaatverandering overleven?

Je wilt eigenlijk geen pessimistisch verhaal vertellen, maar je wordt soms wel somber als je beseft dat we in Nederland met grondstoffen, afval en consumeren bezig zijn alsof we twee aardes hebben. Dat gaat een keertje fout.
Pepijn Zurburg —
Host van de Embassy of Climate Action

Het valt meteen op wanneer je het Klokgebouw binnenloopt, een grote gele wand met een rode ‘bar’ waar de ‘hosts’ van de expo achter staan. Je kunt hier bijna niet omheen. “En dat is ook wel nodig”, zegt Pepijn Zurburg. Hij is één van de co-founders van WDCD en loopt vandaag rond om bezoekers meer over de expositie te vertellen. “Je wilt eigenlijk geen pessimistisch verhaal vertellen, maar je wordt soms wel somber als je beseft dat we in Nederland met grondstoffen, afval en consumeren bezig zijn alsof we twee aardes hebben. Dat gaat een keertje fout.”

Politiek komt volgens Zurburg met beleid, het bedrijfsleven komt met geld. Design komt hier later achteraan. “Beleid? Wat is dat dan? Ik zou eerder naar design kijken, sneller bezig zijn met een creatief proces. Design is het denken vanuit oplossingen en dat hebben we nodig. We willen mensen niet alleen bewuster maken van klimaat en hun impact erop, maar we willen een katalysator zijn voor ideeën.”  Daarmee doelt Zurburg op het ondersteunen van potentiële oplossingen die kunnen bijdragen aan concrete verbeteringen. “Het kan gaan om een veelbelovend idee dat we verder helpen door ze met de juiste mensen in contact te brengen.”

Tijdens de expo zijn dertig genomineerde ideeën te zien van een challenge die WDCD samen met IKEA Foundation en Autodesk Foundation organiseerde om de gevolgen van klimaatverandering te beperken. Bijna 390 inzendingen uit 70 landen kreeg de jury te verstouwen. De ideeën zijn opgesplitst in vijf verschillende topics en drie verschillende tracks (students, creative professionals en startups.) . “Het mooie is dat het een wereldwijde challenge is, iedereen kan ideeën insturen. Van student tot grote corporate. Het zijn ideeën die bijvoorbeeld heel erg lokaal zijn zoals een verticale universiteit in het hooggebergte van de Himalaya, daar bezitten locals zo ontzettend veel kennis. Zij hebben door het hoogteverschil te maken met verschillende klimaten op een relatief klein stuk grond. Nu gaan onderzoekers daarnaartoe voor onderzoek, terwijl die kennis er al is. Het plan is dus om dit te verzamelen en internationaal te delen in een researchlab.”  

 

Zurgburg geeft een ander voorbeeld: “Maar ook een belachelijk simpel idee, dat overal toepasbaar is. Heel veel producten zit water aan toegevoegd, hoeveel zou het schelen in transportkosten als we dit er pas thuis aan toe zouden voegen? Dat zijn dingen die echt een verschil gaan maken.” Uit deze dertig ideeën kiest een jury een shortlist van vijftien ideeën. “Zij krijgen een flinke zet, ze krijgen feedback en hulp om hun plan te verbeteren. Een internationale jury zal op 23 november in Sao Paolo de winnaars bekend maken.”

Naast de Challenge ideeën is er woensdag (morgen) en zaterdag een workshop van Babette Porcelijn over Hidden Impact. “Dit maakt deelnemers niet alleen bewuster, maar houdt ze ook een spiegel voor. Ze krijgen tips en tricks om zelf bij te kunnen dragen aan een beter klimaat. Nu denken mensen vaak dat het geen zin heeft, ze springen gewoon weer in het vliegtuig voor de volgende vakantie. Ook loopt de hele week de Roving Reporter rond om bezoekers en andere designers hun hemd van het lijf te vragen over hoe zij denken de problematiek aan te pakken.”

De Embassy of Climate Action is nog tot zaterdag 28 oktober te bezoeken in het Klokgebouw.

Hoofdfoto: Eén van de genomineerde ideeën uit de VS. Hier de complete lijst.

Er zijn nog geen reactie op dit artikel↓

Milan Lenters

Kijkt soms met verbazing naar de vele verhalen die hier voor het oprapen liggen

> Bekijk alle artikelen van Milan