Author profile picture

Hoe maak je een stad efficiënter, veiliger en socialer met behulp van technologische ontwikkelingen? Dit is heel kort door de bocht het smart- en social-city principe. Een vraagstuk waar derdejaarsstudenten communicatie aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven zich over buigen.

Afgelopen week deelden studenten hun ideeën tijdens een bijeenkomst rond urban intelligence en smart city in het Evoluon.

Strijp-S is een doolhof. Dat concludeert een van de studententeams van Fontys. Het gebeurt volgens de studenten nog te vaak dat bezoekers van Strijp-S verdwalen. Ze kunnen bedrijven niet vinden of weten niet goed in welk gebouw ze moeten zijn. “Er komen is niet zo moeilijk, maar eenmaal op het terrein begint de ellende”, legt Sanne de Wert uit.

IMG_2535

“Dat kan veel efficiënter”

Tijdens de minor ambitie in communicatie bedachten zij hier een oplossing voor. Het werkt als volgt: “wanneer je je auto parkeert op Strijp-S, tik je op een slimme parkeermeter in waar je een afspraak hebt, vervolgens krijg je een kleurenroute die je naar het juiste gebouw leidt. Eenmaal bij het pand hangt er een smart screen dat precies zegt welke verdieping en welke kamer je moet hebben”, vertelt Sanne de Wert.

Samen met drie andere studenten kwam ze op het idee. “We hadden een gastles in het klokgebouw, in het torenkamertje. Als je hier niet bekend bent is dit echt niet te vinden. We zijn eerst naar boven gegaan, daar was niemand. Toen weer terug naar de receptie en uiteindelijk, na heel wat rondvragen en flink wat minuten verder, konden we naar binnen. Dat kan natuurlijk veel efficiënter, dachten we meteen”, zucht De Wert.

“Sommige mensen gaan aardig los”

Tijdens de opdracht Innovation in a Week buigen de studenten zich over dit probleem. Ze krijgen een week de tijd om met een innovatieve oplossing te komen. Om erachter te komen of zij niet de enigen zijn die verdwalen op Strijp-S interviewen ze buurtbewoners, werknemers en bezoekers. Ook speuren ze twitter af naar mensen die hun weg niet kunnen vinden op het terrein. Merlijn Nelissen filmde alle interviews.

“Tijdens de gesprekken werd al snel duidelijk dat bezoekers er moeite mee hebben om een bedrijf te vinden. Werknemers en bewoners zijn continu bezig mensen de weg te wijzen, dat werkt frustrerend voor ze. Ook twitter stond bol van vermeldingen, sommige mensen gaan aardig los.”

zollverein
Inspiratie voor de Eindhovense studenten

 

“Geen standaard bewegwijzering. Dat is suf”

De meiden laten zich inspireren door het Duitse Zollverein, een oude mijn in het Ruhrgebied. Nu een plek voor culturele activiteiten. Nelissen: “Ook dit is een voormalig industriegebied, dat nu weer helemaal opbloeit net als Strijp-S. Daar werken ze ook met routes in plaats van standaard bewegwijzeringsbordjes. Want die willen we absoluut niet gebruiken. Dat is suf. Zeker voor zo’n bruisende plek. En ook standaard logo’s voor de ramen hangen is een te simpele oplossing.”

De kleurenroute is snel bedacht. Volgens het studententeam is het – zeker met de slimme schermen en parkeermeters – een vernieuwend antwoord op een bestaand probleem. De Wert: “We moeten het nog verder onderzoeken om te zien hoe groot het probleem écht is, want dat hebben we nu in een paar dagen gedaan. Te kort dus. Maar aan de reacties merken we wel dat het speelt op Strijp-S. Dus we zijn met wat partijen in gesprek die ons, hopelijk, verder kunnen helpen. Zou toch mooi zijn als we dit echt kunnen uitvoeren?”