Xeltis: De nieuwe hartklep is van kunststof


Door Frans van Beveren
Leestijd ± 3 minuten
  • 8 augustus 2017

Op initiatief van E52 en High Tech Campus zijn voor het vierde jaar op rij de tien meest belovende startups-to-watch uit de regio Brainport Eindhoven bekendgemaakt. Zij kregen op 12 juli een Gerard & Anton Award. De winnende bedrijven worden een voor een uitgelicht in een interview. Vandaag deel 9; lees hier de hele serie.

Kunststof hartkleppen die door het lichaam worden opgenomen en afgebroken en daarmee de patiënt een natuurlijke hartklep laten maken, dat is het doel van Xeltis. Deze hartkleppen kunnen in tegenstelling tot de kunstmatige die nu gebruikt worden een leven lang meegaan. Hierdoor hoeven patiënten geen bloedverdunners meer te slikken. Xeltis wil over tien jaar de standaard zijn in de gezondheidszorg. CTO Martijn Cox vertelt over de ambities en de voortgang van het bedrijf.

Algemeen

Xeltis is in 2006 opgericht als spin-off van de universiteit van Zurich. In 2012 is QTIS/e, een spin-off van de TU/e gefuseerd met Xeltis en onder die naam verder gegaan.
Er werken bij Xeltis vijftig mensen, waarvan vijf in Zwitserland en het grootste gedeelte in Eindhoven, waar ook het onderzoek gedaan wordt.
Er wordt nog geen omzet gedraaid, het bedrijf draait nog op subsidies en investeerders. Voordat er omzet gemaakt kan worden moeten de producten eerst nog door een lang onderzoeks- en testtraject.
Xeltis’ doel is om wereldwijd hartkleppen te kunnen leveren, het onderzoek en het testen vindt al wereldwijd plaats.

Waarom doe je dit?

“Wij zijn bezig om een groot probleem op te kunnen lossen. Elk jaar zijn er honderdduizenden mensen die een nieuwe hartklep nodig hebben en met deze technologie wordt dat een stuk gemakkelijker en goedkoper gemaakt. Ons doel is om deze mensen te helpen en hartkleppen te maken die door het lichaam zelf worden opgenomen. Dit doel is niet alleen ideologisch, er moet natuurlijk ook gewoon een goed businessplan zijn, we zijn wel een bedrijf.”

"Het mooiste moment was wel toen de eerste patiënten in het ziekenhuis onze hartkleppen kregen, dat zal ik nooit meer vergeten."
Martijn Cox —
CTO van Xeltis

Op welk moment dacht je 'ik stop er mee!'?

“Dat heb ik eigenlijk nooit gedacht. Op de TU/e zijn ze al twintig jaar bezig met deze technologie en toen ik tien jaar geleden mijn eigen bedrijf oprichtte wist ik wat ik hiermee wilde gaan doen. Natuurlijk zijn er wel tegenslagen, bijvoorbeeld als een testresultaat niet is zoals je had gehoopt, maar daar leren we ook weer van.”

Op welk moment was je helemaal lyrisch?

“Het mooiste moment was wel toen de eerste patiënten in het ziekenhuis onze hartkleppen kregen, dat zal ik nooit meer vergeten. Wij zijn ook wel van het vieren van onze prestaties, dus als we vooruitgang hebben geboekt en iets te vieren hebben doen we dat ook met het hele team.”

Wat kunnen we de komende 12 maanden van jullie verwachten?

“We zitten nu nog in de testfase, de eerste kinderen hebben nu de hartkleppen gekregen en we verwachten nog dit jaar de resultaten daarvan binnen te krijgen. Er moet nog veel worden getest voordat het product geschikt is om echt op de markt te komen, dus dat kan nog wel een aantal jaar duren. We hebben ons nu gericht op hartkleppen voor kinderen, maar de technologie die erachter zit kan veel breder ingezet worden. In de toekomst zullen we dit dus ook kunnen maken voor volwassenen en kunnen we ons ook gaan richten op bloedvaten en andere toepassingen.”


Frans van Beveren

Gefascineerd door alles wat te maken heeft met technische vooruitgang, innovatie, verduurzaming en industrieel design.

> Bekijk alle artikelen van Frans

Geen reacties

Meld je aan of log in om te reageren