Zeven designtalenten presenteren innovaties tijdens DDW


Door Frans van Beveren
Leestijd ± 2 minuten
  • 18 oktober 2017

Zeven designtalenten presenteren tijdens de Dutch Design Week hun visie en prototypes. Dit gebeurt in het kader van het programma Smart Design to Market. Een leer- en netwerktraject voor talentvolle ontwerpers, aangeboden door bedrijven uit de Brainport-regio, onder aanvoering van ASML.

Jos Hardeman, directeur van Smart Design to Market vertelt meer over het programma: “Samen met diverse vooraanstaande bedrijven uit de Brainport Regio helpen we jonge ontwerpers bij het verder ontwikkelen van hun afstudeerwerk, zodat dit niet op de planken komt te staan, maar werkelijk een weg vindt naar de klant en maatschappij. De designers selecteren we op basis van artisticiteit, relevantie, vernieuwing en haalbaarheid. We bieden hen trainingen aan en ondersteunen bij zaken als toepassingsmogelijkheden, doelgroep denken, productie, financiën en duurzame implementatie. Zo ondersteunen we hen in het vaak complexe traject van design naar markt.”

Het begeleidingstraject van Smart Design to Market duurt een jaar. Het start met uitgebreide scouting en een intake met een introductiebijeenkomst en assessment. In de tweede fase komen de designers bij elkaar voor een driedaagse masterclass met trainers en experts om ontwikkeldoelen op te stellen voor persoonlijke- en productontwikkeling. In een speeddate event presenteren de studenten hun ontwerp een op een aan diverse maatschappelijke organisaties.
De laatste fase is een maatwerkprogramma met persoonlijke mentoren. Hierbij ligt de focus op het doorontwikkelen van de ontwerpen, het uitwerken en onderbouwen van de oplossing, het in kaart brengen van productiemogelijkheden en het vinden van strategische partners. Het resultaat is een vernieuwd en verbeterd prototype en contact met een ‘launching customer’. Het traject eindigt met een expositie van de vernieuwde prototypes tijdens de Dutch Design Week.

De zeven ontwerpers die gaan presenteren zijn:

Lisa Hu: Terra Nova
Terra Nova is een spel dat lastige maatschappelijke thema’s naar de belevingswereld van kinderen brengt. Aan de hand van een verhaallijn op een onbewoond eiland discussiëren ze over hun ideale samenleving.

Bit of Energy
Een educatieve spel waarbij kinderen spelenderwijs leren over energie en hoe ze energie kunnen besparen.

Marleen van Bergeijk: DOK Tool
Een fysieke en visuele communicatietool die het doktersgesprek in de belevingswereld van het kind plaatst.

Fleur Leloup: UniTie
Een muzikale, interactieve samenwerkingstool voor beweging in groepen.

Edwin de Kuiper: Flare,
Een slimme stekker voor doven en slechthorenden. Een magnetron, oven of vaatwasser piepen als ze klaar zijn. Voor mensen die doof of slechthorend zijn, zijn piepsignalen niet of amper op te vangen. De Flare lost dit simpel op.

Rogier Arents: Heart Bloom
Een applicatie die je hartritme leest en vertaalt in een bloemvormige grafiek voor op een ansichtkaart.

Samy Andary: Crescent
Een draagbare VR-camera voor chirurgen.

De tentoonstelling is de hele week in het Klokgebouw te bezoeken. Op zaterdag 21 oktober wordt de ASML Smart Makers Award 2017 uitgereikt aan het meest veelbelovende designtalent dat heeft deelgenomen aan Smart Design to Market.

Er zijn nog geen reactie op dit artikel↓

Frans van Beveren

Gefascineerd door alles wat te maken heeft met technische vooruitgang, innovatie, verduurzaming en industrieel design.

> Bekijk alle artikelen van Frans