Zon-etende robot leert kinderen over duurzaamheid


Door Bregje Simons & Sanne Jeursen
Leestijd ± 3 minuten
  • 11 mei 2018

In het laatste jaar van zijn opleiding Industrial Design op de TU/e kwam Teun van Roessel met het idee: het Solly Systeem. Hij breidde zijn idee uit en zo ontstond een onderneming waarmee hij kinderen al op jonge leeftijd introduceert in de wereld van natuur, techniek en duurzaamheid. Het begon allemaal met Solly, de zon-etende robot. Inmiddels heeft Teun daar een educatief pakket voor scholen en particulieren aan gekoppeld en kunnen kinderen hun eigen robot bouwen en programmeren met Build-Your-Own-Robot (BYOR).

Dit is het eerste deel in een serie waarin verslaggevers Sanne Jeursen en Bregje Simons startups portretteren die vanuit het onderwijs ondersteund worden.

“Ik merkte bij de jonge kinderen van mijn zus dat ze eigenlijk met energie en duurzaamheid niets deden. Dat zag ik als een gemiste kans. Op een jonge leeftijd kun je ze nog het meeste sturen in hun gedrag en hun interesses”, zegt Van Roessel. Hij wil ze spelenderwijs aanleren om met speelrobots hun eigen energie te kunnen opwekken. Daarom bedacht hij Solly, de zon-etende robot met zonnepanelen in zijn mond waarmee hij duurzame energie maakt.  De keus voor zonne-energie komt voort uit de tastbaarheid van de zon, legt van Roessel uit. “Kinderen kunnen zien dat de zon schijnt, ze weten dat ze er warm van worden en daardoor begrijpen ze makkelijker dat ze dat kunnen omzetten in energie. De energie die Solly opwekt kun je op veel manieren toepassen. Je kunt er bijvoorbeeld ook gadgets zoals een powerbank, een ventilator of een mini-koelkastje op aansluiten.”

Groene planeet

Solly is vooral geschikt voor de onderbouw van de basisschool, maar dat is volgens Van Roessel een beperkte markt. “We hebben vervolgens gekeken of scholen meer interesse zouden hebben als we het in combinatie met een compleet lespakket zouden aanbieden”, legt hij uit. In dat lespakket ligt de aandacht vooral op natuur, techniek en duurzaamheid. Ook wordt er aandacht besteed aan de 21th Century skills. Daarom is er een digitale omgeving toegevoegd waar de data van Solly wordt opgeslagen en waar kinderen en leraren kunnen zien hoeveel ze tot nu toe hebben opgewekt – op die manier worden de pakketten ook geschikter voor de bovenbouw. Met hun resultaten kunnen de kinderen punten verdienen die ze kunnen besteden binnen de aangebouwde game. “Daarin maken ze onder andere hun eigen groene planeet. Ze leren hier hoe het mogelijk is om volledig duurzaam te leven. De robots die de kinderen kennen van het pakket komen in de digitale wereld ook terug. We proberen hiermee de connectie met de echte wereld te vergroten, zodat kinderen zich ook hier meer gedreven zullen voelen om nieuwe dingen te ontdekken.”

Enthousiast

Onder dat motto heeft Van Roessel ook de speciale bouw-je-eigen-robot-kit (BYOR) ontwikkeld. Daarmee kunnen kinderen zelf hun robot gaan ontwerpen, bouwen, testen en programmeren. De BYOR-kit bestaat uit een aantal verschillende input- en output-onderdelen. De onderdelen kunnen gemakkelijk met stekkertjes op elkaar worden aangesloten. Zodra de robot van energie wordt voorzien, gaan de aangesloten onderdelen op elkaar reageren. “Je ziet dat kinderen hier ook heel enthousiast van worden”, vertelt Van Roessel trots.

“Eigenlijk besteden scholen te weinig aandacht aan techniek. Leerkrachten stromen vaak al over in het werk en hebben geen tijd voor het Solly Systeem-project. Ook het budget wat scholen krijgen voor techniek speelt daarbij mee. Dat vind ik eigenlijk wel zonde”, zegt hij. Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen, aangezien er wel al een aantal scholen zijn die met Solly werken. “Zij zijn erg enthousiast en vinden het fijn dat zij de kinderen op een leuke manier meer kunnen bijbrengen over duurzaamheid en techniek.”

In het opzetten van zijn eigen bedrijf is Van Roessel ondersteund door het Innovation lab van de Technische Universiteit Eindhoven en STARTUP/Eindhoven.

Solly Systeem